Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under augusti 2010

Av Lovisa - 29 augusti 2010 19:42

  

Så här blev min födelsedagstårta :P

Lite mer avancerad än den andra.

På det understa lagret var det skivade jordgubbar och vitchoklad-fluff/ (som egentligen skulle ha varit på översta lagret eftersom botten löstes upp av de saftiga bären) och limemousse/ på det andra lagret.



       

Av Lovisa - 29 augusti 2010 18:52

  

Jag prövade detta recept till en tårta som fick av en kompis och den var asgod, himmelsk :P

Därför tänke jag lägga upp receptet här. Men jag tror de flesta fluffarna har samma recept eftersom det är bara 2 ingridienser.


Du behöver:

200 g valfri choklad (detta fall vitchoklad)

3 dl grädde

 

Gör så här:

Smält ihop grädden och den vitachokladen i ett vattenbad på låg värme. det får absolut inte koka. Rör om ofta och häll det sedan i en skål och låt stå över natten i kylskåpet innan du vispar upp det till en fluff med elvisp.

 

väldigt enkelt, men väldigt gott ;)

Av Lovisa - 29 augusti 2010 17:30

  

Lime Mousse.

När Jag fyllde år gjorde jag limemousse till tårtan och jag tänkte ladda upp receptet här :)

Jag hade hittat ett recept som jag gjorde efter, men det blev lite mkt. Jag använde bara 1/4 av moussen. men receptet jag skriver nu räcker till minst 1 lager på tårtan och det blir åxå över. ;)


Du behöver:

2 dl vispgrädde

1 dl creame fraiche

1 dl matlagnings yogurth

½ dl socker

1 tsk riven limeskal

½ dl pressad limesaft (ca: 2 lime)

2-3 gelantinblad

 

Gör så här:

Vispa först grädden, men inte för hårt. vispa sedan på låg hastighet ihop cream fraichen, matl.yogurthen och sockret, tills det löst sig.

 

Blöttlägg gelantinbladen i kallt vatten ca: 5 min. ta sedan upp dem och smält dem och limesaften i ett vattenbad. Rör sedan snabbt ner den i yogurt blandningen och till sist blanda i grädden. Ställ det i kylskåpet under natten.



Av Lovisa - 29 augusti 2010 16:52

  


Nu har jag gjort några fler amigurmis :). Det finns massor av beskrivningar på internet och många av dem är lätta och inta alls komplicerade att hitta. ;)

Av Lovisa - 2 augusti 2010 19:39

  

Detta är en väska som jag sydde på slöjden i 9:an :)

Sommaren före gjorde jag ett mönster på en väska som jag ville ha och sedan följde jag det och gjorde denna underbara väska :) en av de saker som jag sytt som jag använt mig mest av :)

Av Lovisa - 2 augusti 2010 19:24

  

Jag tycker dessa små varelser är söta och roliga att göra :)

Även om man är nybörjare på att virka så är dem lätt att göra (bevis min mamma ;P).



Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards