Lovisas bakverk & stuff

Direktlänk till inlägg 12 maj 2014

Hemmagjord nutella

Av Lovisa - 12 maj 2014 16:21



Var länge sedan jag åt nutella, enda minnet är att man satt där men burken i ena

handen och en sked i andra. Då såg man det som lyxigt lördags-godis. 


Nu när det är flera år sedan jag ens åt det har jag blivit sugen på att testa och göra egen nutella. 

Ett probelm blev att jag inte hade någon matberedare att göra den i. Men det fixade sig snabbt 

med en tur till en affär, så blev det att jag fick försöka få in den i städgarderoben på grund

av platsbristen jag har i min lilla lägenhet. Men är det någon man gärna vill så är det lätt att

fixa det!


Var rädd att köpa en matberedare som var för svag och inte skulle klara av att göra kräm av nötterna,

 men resultatet blev en väldigt lyckad  nutella! 


Jag har väldigt svårt att jämföra egengjord nutella och den köpta. Fast den köpta är lenare i konsistensen 

och väldig mycket sötare. Det positiva med den hemmagjorda är att den smakar mer, man känner

den rostade hasselnötssmaken väldigt bra! Med kokossockret istället för strösocker bli den en aning

nyttigare också eftersom kokossocker har lägre GI.


Nutella
200 g hasselnötter

4 msk kokossocker 

2½-3 msk kakao 


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader och rosta nötterna i ca 6-10 min (kan gå fortare eller långsammare , därför gäller det att passa dem noga).

2. Lägg dem på en kökshandduk och vik den dubbel och gnugga bort skalet på dem. 

3. Lägg dem i matberedaren och kör igång den. Stanna upp ibland och skrapa ner från kanterna. 

4. När den har blivit krämig i konsistensen (tar ett bra tag ca 5 min kanske) tillsätt sockret och kakaon occh kör ett tag till. Smaka av om tillsätt mer kakao och socker om du så vill. 

5. Fyll en lufttät burk och ställ i kylen. 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lovisa - 23 april 2017 11:09

    För ett bra tag sedan bakade jag schwarzwaldstårta för första gången. Tårtor med grädde är nog de godaste, men det har nog att göra med att jag är en sucker för grädde. Så lägger man till lite rostade nötter, choklad och maräng på det, kan d...

Av Lovisa - 7 april 2017 15:30

  För ett tag sedan fyllde en kompis år och tills dess bakade jag denna cheesecake till henne som födelsedagspresent. Den blev väldigt god, men vägen dit var väldigt ovis. Det började med att när den var färdiggräddat hade jag hela botten av uge...

Av Lovisa - 3 april 2017 15:15

  Kanske det första inlägget som kan räknas som hyfsat nyttigt? Även fast godsaker är gott är det inte fasligt nyttigt. Jag och min kompis försöker hålla oss borta från socker på veckorna och då började vi köpa bars. De är inte speciellt billiga...

Av Lovisa - 30 mars 2017 15:00

Har börjat experimentera lite med småkakor och denna gång blev det snittar. De blev nästan lite mer som bakverk än småkakor och goda blev de! Det enda som behöver justeras är att spritsa lite mindre maräng på varje kaka, men annars så måste jag ge de...

Av Lovisa - 27 mars 2017 14:43

Det är så skönt nu när våren börjar komma och baklusten har börjat kommit tillbaka. Det kanske är mer att jag har tid att baka och känt att jag verkligen saknat det. Något som alltid varit en utmaning för mig är vetebullar, att få glutentrådarna att ...

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards