Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under september 2013

Av Lovisa - 30 september 2013 08:57


 

Vid första anblicken så ser det ut som en hel vanlig gräddtårta, man kan verklgen känna smaken av den i mun. 

Men när man väl ska ta en bit av den så märker man att den skiljer sig från vanliga gräddtårtor....


 

... Det är nämligen inga vanliga bottnar eller fyllning i den utan bara vattenmelon. 

Det måste vara en av de bästa tårtor som man kan äta under sommaren, den svalkar väldigt bra då det är varmt. För dem som gillar melon är detta en supergod tårta och går att variera en hel del, och dessutom är den ganska nyttig. Det ända som inte är så nyttigt är grädden, men jag kan tänka mig att det finns massor av andra alternativ till den om man vill ha en nyttigare tårta. 

Av Lovisa - 30 september 2013 08:40


     

Efter ett väldigt långt uppehåll på bloggen är jag delvis tillbaka. Innan och efter flytten upp till luleå har det inte hunnits med att uppdatera bloggen eller att baka så mycket för den delen. 


Hela trean gick jag och tänkte på att jag ville baka en tårta till klassen som avslut på de tre fantastiska åren vi haft tillsammans och detta blev resultatet. 

De små blommorna representerar oss i klassen och de två kallorna våra mentorer.

Färgerna var givna, med tanke på orsaken till tårtan.


Som fyllning använde jag en av mina klassika kombinationer, jordgubba och grädde på ena lagret och citronmousse på andra. Eftersom vi hade en gluten i klassen fick det bli glutenfriabottnar. De smakade som vilka andra bottnar som helt och var väldigt goda!


    



Rosen och några av blommorna är gjort i FP för ovanlighetens skull, medan resten är gjort av hemagjord SP. 

FP som jag köpte var väldigt smidig och resultatet blev mycket bättre än när jag använt SP till blommor.


 

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards