Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under februari 2014

Av Lovisa - 22 februari 2014 18:37

 


Fjärde och sista deltävlingen av årets melodifestival går av stapeln ikväll. Förhoppningsvis är det ett starkare starfält än de andra gångerna, men tycker att det ändå har hållit sig på samma nivå som tidigare år. Fast längtar ändå till finalen då jag ska baka en tårta, längtar nog mer efter lördagarna för att jag får baka än att det är melodifestivalen. Fast när det Eurovision song contest, går det jämt ut. Fast det bästa är även att få umgås med vännerna och ha roligt. 


Denna gång fick det bli något av en klassiker, i alla fall för mig. När jag var mindre och vi åt hos mormor gjorde hon ofta frozen cheescake (fast var säkert inte så ofta bara att man kommer ihåg det som ofta bara för att det var så gott). Men nu var det flera år sedan jag åt fryst cheesecake sist och det passar också väldigt bra då en av kompisarna är gluten, är väldigt lätt att göra den glutenfri genom att byta ut digestivekexen mot glutenfria. Den behöver inte heller ugn eller spis, utan allt som krävs är några skålar och en elvisp. Sedan sköter den sig själv i frysen under natten.   


Konsistensen är lite som glass på något sätt, fast bättre enligt mitt tycke,
i alla fall om man ska jämföra med vaniljglass.



Något jag alltid velat testa och lyckas med är att temperera choklad så jag kan göra chokladdekorationer som inte smälter så fort man tar ut dem från kylen. Jag har prövat temperera en gång innan, men då hade jag och en kompis lite bråttom så den kom ner 1-2 grader för lite. Det blev bättre än om man bara smälter men den ville flyta ut lite.  Denna gång gick det mycket bättre, chokladen blev perfekt, då den stelnade relativt fort och flöt inte ut.  Blev faktiskt ganska nöjd med resultatet.

 

 

Frozen cheesecake
5-10 st digestivekex
3 ägg, separerade
1 ¾ dl strösocker
170 g Philadelphia ost
3 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker


Garnering


Gör så här:
1. Krossa digestivekexen med mortel eller på annat sätt. Fördela smulorna i formen, använde en med omkretsen 23 cm.
2. Vispa äggulorna och strösockret pösigt och blanda i philadelphia osten till en slät kräm.
3. Vispa grädden och vaniljsockret i en annan bunke och vänd ner den försiktigt i ostsmeten.
4. Vispa äggvitorna (helst i en glasskål) till ett hårt skum. Vänd även ner vitorna i blandningen försiktigt, ”rör” inte mer en nödvändigt. Fördela smeten över kaksmulorna och ställ in den i frysen. Bäst blir det om den får stå i ett dygn och ta fram den en timme innan servering.  

Av Lovisa - 16 februari 2014 12:32


 

Redan har tredje deltävlingen av melodifestivalen gått av stapeln, till detta blev det hemmagjord kexchoklad. Något som är bland det bästa jag vet, men som jag aldrig har haft tanke på att man kan göra själv. Efter att ha sett väldigt många bakat och lagt upp det på fb-gruppen kakburken, för oss som gillar att baka... Så var jag bara tvungen att pröva dem eftersom kan det bli bättre att ta något man tycker om jag göra dem själv? Jag tror inte det, det mesta blir bättre och godare när man bakar det själv. Hemmbakat för mig kommer alltid ligga på plats 1, även om det ibland kan var gott med något köpt. 


 


Nästa gång ska jag pröva att tempurera chokladen. Har testat en gång att tempurera och då gick det sådär. I dessa fall är det ganska praktiskt, eftersom då kan de stå framme en stund utan att chokladen blir mjuk och man får allt på fingrarna. 


Det är alltid så mycket man vill testa att göra och göra om för att få ett ännu bättre resultat och nu känns det som det finns lite tid över för såndant. Mycket tid i höstas gick åt till plugget och att komma i fas med allt nytt, men nu med ett schema som knappt finns och med invand vardag, har jag lust och ork till att baka och pyssla mer. Vilket kanske också märks med antalet inlägg, hösten lämnade ett stort tomt hål här på bloggen och jag hoppas att det inte ska bli så framöver. Även om det inte kommer fyllas med lika många tårtor som förr, saknar verkligen pysslet med att baka och dekorera en tårta, kommer jag försöka att baka många andra läckerheter istället.




Kexchoklad
(12 st)

100 g nougat

40 g choklad

12 smörgåsrån

200 g choklad


Gör så här:
1. Smält nougaten och 40 gram choklad över ett vattenbad. Låt det svalna något.

2. Lägg smörgåsrånen på en kläddbricka och bre på krämen på ett rån och lägg ett rån ovanpå och bre kräm på den med, gör samma med nästa och den fjärde läggs bara på utan att bre på någon kräm. Börka på en ny, totalt blir det 3 "stora" kexchoklad. Ställ dem i kylen för att stelna.

3. Smält resten av chokladen. Ta ut kexchokladen och skär dem i 4 bitar av varje och doppa dem i chokladen, ställ in i kylen igen för att stelna.



Sedan är det bara att njuta! :)


Av Lovisa - 15 februari 2014 18:31


 

Igår till efterrätt prövade jag på mig något jag aldrig gjort förrut, creme brulée. I detta fall gäller "övning ger färdighet". Tyvärr blev den lite väl lös, fast smaken var gudomlig, vilket kompenserade lite i alla fall. 


Till creme bruléen var det hemmagjord lemoncurd (från munkarna, för recept tryck här) toppat med hackade pistagenötter och hallon på sidan om. Kan knappt tänka mig en bättre kombination, alla de smakerna gifte sig väldigt bra ihop och lyfte upp desserten ytterligare. 


Frammöver får jag ta nya tag och göra om desserten, så att den blir perfekt och därför tänkte jag vänta med att lägg ut receptet. 

Har inte riktigt listat ut vad som var orsaken till att den inte riktigt stelnade, när jag tittat runt på andra recept har de haft högre temperatur. Gäller att pröva sig fram till ett bra resultat helt enkelt. :)

Av Lovisa - 12 februari 2014 21:11


 

Har sett så många andra som bakat bullar, formade till hjärtan. De har sett så söta ut, så ville gärna pröva på att baka dem. De passar väldigt bra nu när det är alla hjärtans dag på fredag. Det var en kompis till mig som undrade om jag kunde baka sånna till henne och hennes kille tills på fredag, och jag tackar aldrig nej till att få baka. Så jag sa såklart ja, med ett stort leende. 


     


Det var lite klurigt att göra dem och få dem hjärtformade. De blev inte perfekta då de jäste upp lite väl mycket i ugnen, men doften som spred sig i min lägenhet var däremot underbar. De höll kvar sig ända till dagen därpå. Trots deras form så blev de lyckade tycker jag och goda. Det röda strösselt gjorde det hela lite mer festligt och det passade bra in till alla hjärtans dag dessutom!


Degen:

(ca 32 st)
130 g smör
2½ dl mjölk, 3 %
25 g jäst (blå)
¼ tsk salt
½ dl strösocker
7- 8 dl vetemjöl

Fyllningen:
100 g smör rumstemp.
3 msk strösocker
3 msk vaniljsocker


 1 ägg till pensling


Gör så här:
1. Bulldegen: Smältsmöret i en kastrull och blanda i mjölken och värm till 37 grader.
2. Smula jästen i en bunke och blanda ut den med en del av degvätskan, när den löst upp sig, blanda i resten av degvätskan samt salt och socker.
3. Arbeta in mjölet till en smidig och fast deg. Kan behöva tillsättas mer mjöl.
4. Låt den jäsa under en bakduk i ca 40 min.
5. Fyllningen: Blanda ihop smör, socker och vaniljsocker till en bredbar konsistens.
6. Ta ut degen på mjölat bakbord och knåda den. Kavla ut till en rektangel och bred på krämen.
7. Börja rulla från långsidan, gör som vanliga bullar, men rulla bara till mitten. Rulla sedan även andra sidan till mitten.
8. Skär dem ca 1 cm tjock, lägg den på plåten och tryck ihop den lite samt tryck ihop den lite mer nertill så bullen formas till ett hjärta. Låt dem nu jäsa under en bakduk i ca 30 min.
9. Sätt ugnen på 250 grader.
9. Vispa upp ägget och pensla bullarna samt strö över pärlsocker eller strössel. Sätt in dem i mitten av ugnen i ca
10. Ta ut dem och låt dem svalna på galler. 



 

Av Lovisa - 8 februari 2014 19:10


En gammal klassiker som är lika välkommen som alltid. Chokladbiskvier är en av mina favoriter, alla olika konsistenser är det som gör den så perfekt som den är. Den lite sega botten, men det lena krämen och som pricken över i, ett tunt chokladskal.


Dessa godingar är denna veckas mello go´sak. En del av biskvierna hotade jag upp med jordgubbsströssel, har inte prövat hur det blev, men jag skulle tro att det gifter sig väldigt bra ihop. Om inte så är strösslet barnsligt gott att bara äta som det är.

Har lagt upp dessa förr då jag bakat dem, men aldrig lagt upp receptet pga tidsbrist. Men nu ska det bli ändring på det! Så här kommer receptet.


Botten 
(ca 30 st)
500 g mandelmassa
2äggvita

Fyllning
200 g smör
3 dl florsocker
1 äggula
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
En nypa salt


250 g choklad


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Bottnarna: Riv mandelmassan (lättare m den legat i frysen ett tag först) och blanda med äggvitorna. 
3. Med mjölade händer, rulla massan till bollar och platta ut dem på en plåt med bakplåtspapper. De ska vara ganska tunna och ca 5-6 cm i diametern.
4. Sätt in dem i mitten av ugnen i ca 12 min, de ska vara lite gyllene på kanterna. Låt dem svalna
5. Fyllningen: Blanda ihop smör, florsocker, äggula, vaniljsocker, kakao och salt. Rör det lite fluffigt.
6. Fördela smörkrämen på alla kakorna och använd en sked för att ”bre” ut krämen.
7. Ställ kakorna i frysen, minst 30 min.
8. Smält chokladen över vattenbad och doppa biskvierna i den. Låt dem stelna i kylen eller frysen. Går väldigt bra att förvara dem i frysen. 




   


Av Lovisa - 4 februari 2014 15:08


 

Det var först för något år sedan jag upptäckte hur gudomlig bladningen av choklad och salt var. Började med att jag smakade på chokladen som heter sea salt, sedan dess har jag varit fast. Sättet saltet höjer chokladen är svårt och förklara, utan bör upplevas. Många rynkar på näsan åt det och tror inte att det är någon succé, men jag har försökt få dem att tänka om, för om man gillar choklad, kommer man älska choklad med salt. 


Choklad och bullar kanske inte heller är någon självklarhet, men det borde vara det. Dessa bullar är kallrörda (en annan sak jag älskar) och fyllda med smör, mandelmassa, choklad och salt. Idén till dessa kom jag på när arla hade en tävling om årets smörbagare för lite mer än 1 år sedan. 

Med dessa godingar kom jag på en plats mellan 2-5, ska man tolka ordningen de skrev upp namnen, så blev det en 4:de placering. Inte fy skam måste jag säga. 


Degen:
ca 3½ dl vetemjöl
80 g rumstemp. smör
25 g jäst
2 msk strösocker
½ krm salt
1 dl mjölk

Fyllningen:
90 g rumstemp. smör
70 g mörkchoklad (ca 46-50%)
60 g mandelmassa
0,5 tsk salt
3 tsk vaniljsocker


Gör så här:
1. Hacka chokladen i små bitar, ej för stora för då kan bullarna upplevas som osöta.
2. Mät upp mjölet i en bunke och finfördela smöret i det så det bara finns små smörbitar kvar.

3. Smula sönder jästen i en bunke och blanda i socker och salt och rör tills jästen löst sig och blanda i mjölken.
4. Häll i vätskan i mjölblandningen och arbeta till en deg , tillsätt mer mjöl om det behövs.
5. Den ska inte jäsa nu så ta ut den på mjölat bakbord och kavla ut hela degen på engång.
6. Bre på smöret försiktigt och riv sedan mandelmassan över degen, strö över vaniljsockret, chokladen och till sist saltet. Rulla ihop den och skär ca 18 bitar.
7. Sätt dem i bullformar på en plåt och lägg över en bakduk och låt de jäsa i ca 1½ timme.
8. Grädda den i 2250, mitten/övre delen i ugnen, ca 7-9 min.
9. Ta ut dem och låt svalna på galler och när de svalnat en stund, strö över florsocker.

Av Lovisa - 2 februari 2014 12:02


 

Nu var det dags för Mello att börja igen och i samma takt som det börjar, börjar traditionen igen att baka till varje helg och program. I sex hela veckor till kommer det komma upp nya bakverk varje helg. 


Denna gång fick det bli fyllda munkar, då jag fick en tyll i julklapp för att kunna fylla munkar. Det var även första gången jag friterade någonting, men gick förvånansvärt bra då de blev väldigt goda och frasiga.

De blev mycket godare än de man köper på marknader, som har någon bismak av något slag, men dessa var helt underbara i smaken. 


Det svåra var att fylla dem då tyllen är så smal i änden, så man fick trycka ganska länge för att få i något. Glasyren var lite för rinnig, som helhet blev de inte de snyggaste jag gjort men goda ändå!


Receptet kommer från tidningen hembakat, men gjorde en annan glasyr då den som skulle vara inte riktigt blev den konsistens som en glasyr ska vara.  


Lemoncurd

2 citroner

2 dl strösocker

100 g smör

2 ägg


Munkarna

100 g smör

2½ dl mjölk, 3%

25 gram jäst

1 dl strösocker

½ tsk salt

1 ägg

8 dl vetemjöl


Glasyr

Florsocker och vatten


10 dl rapsolja till fritering


Gör så här:

1. Lemoncurd: Tvätta citronerna noga och finriv skalet från alla, pressa saften från citronerna ner till en kastrull och koka upp båda delarna tillsammans med 1 dl av sockret och allt smör. Låt det svalna lite.

2. Medan citronblandningen svalnar, vispa ägg och resten av sockret poröst och blanda ner det i citronblandningen. 

3. Sjud på svag värme tills krämen tjocknar, det får inte koka. Låt sedan krämen svalna helt i en skål. 


4. Munkarna: Smält smöret i en kastrull och blanda i mjölken och värm till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med degvätskan.

5. Rör ned socker, salt, ägg samt mjöl och arbeta ihop det till en jämn deg, ska vara lite kladdig. Låt nu degen jäsa under en bakduk i ca 30 min.

6. Mjöla bakbordet och kvala ut degen till en tjocklek på ca 1 cm. Tryck ut rundlar, beroende på vilken storlek du vill ha, med ca 7,5 cm i diametern blir det 15 st (ungefär samma storlek som på marknader). Låt dem jäsa på en plåt under en bakduk i ca 20 min. Klä en plåt eller bricka med hushållspapper. 

7. Hetta upp oljan till 180 grader, har du ingen fritös så får du testa att fritera en bit munk och se om det är tillräckligt varmt. Fritera munkarna ca 1 min på varje sida, eller tills de är gyllenbruna (går det för fort tills de är gyllene, så försök få ner temperaturen), lägg dem på hushållspappret för avrinning. 

8. Fyll en spritspåse med smal tyll med lemoncurden och tryck in tyllen i munken och fyll med ca 1 msk. 


9. Glasyr: När munkarna svalnat helt, blanda ihop florsocker med vatten. Börja med ca 4 dl florsocker och tillsätt lite vatten i taget tills konsistensen blir ganska fast, men inte så fast så man inte kan doppa dem. Blir den för lös rinner allt bara av. Smält samtidigt choklad för att ringla över.

10. Doppa munkarna i glasyren och låt stelna lite. Ringla sedan chokladen över och strö ev strössel på dem. Godast att äta dem på engång då de är klara, då de fortfarande är lite frasiga.  

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards