Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under maj 2012

Av Lovisa - 28 maj 2012 15:43

 

Sverige vann! wohh :D Ni fattar nog att det är Eurovision songcontest jag pratar om, trodde inte Loreen skulle vinna även fast hon var nästan den bästa ;)


I alla fall, till mello var det typ en tradition att baka till varje lördag och denna dag blev det inget undantag :)

Det fick bli chokladfondant med grädde och några melon skivor som blev över till middagen. Jag tycker det skulle ha blivit ännu bättre med glass, men eftersom jag hade ätit upp den någon dag tidigare, så jag fick skylla mig själv:P

Den var väldigt krämmig och god i mitten, men kanske stod den någon min för länge. Men vad gör det när den var så god som den var? :)

Det blev en över så den sparade jag i en plastpåse och åt inte förrän idag, men det var mist lika god, fast lite annorlunda var den eftersom den "rinniga" delen var nu som en kladdig kladdkaka, vilket gjorde att den idag passade det bättre med grädde.


Cholkadfondant, du behöver (6 port) :

150 g mörk choklad ( ta den du tkr om)

150 g rumstemp smör

1 dl socker

4 ägg

2 äggulor

0,75 dl mjöl

 

Gör så här:

1. Sätt på ugnen på 200 grader. 

2. Smält chokladen över ett vattenbad och vispa smöret och sockret vit och pösigt.

3. Tillsätt ett ägg i tagen och vispa mellan varje, tillsätt sedan äggulorna, chokladen och till sist mjölet och rör om med en visp.

4. Smörj formarna med smör och häll i smeten.

5. Sätt in dem på snäppet över mitten i ca 10 min.

6. Ta ut dem och vänd dem upp och ner på en tallrik och servera med glass eller grädde och lite frukt om du så vill :) 

 

 

 



Av Lovisa - 28 maj 2012 15:02


 

Biljetterna har kommit, tur att man kan förbeställa dem man slipper både stå i kö och vara rädd att det inte finns några kvar när man väl kommer dit. Att åka ändå ifrån Sollefteå till Göteborg och så kommer man inte in, skulle vara surt eftersom man åker dit enbrat för det :P
Är så taggad tills sep, det är så sjukt fina tårtor med varje år :)

Av Lovisa - 20 maj 2012 11:34


Igår bakande jag tårtbottnar som ska användas till en tårta om två veckor och det var nog det bästa receptet jag någonsin använt, och så enkelt att man knappt behövde något recept :) Dessutom hade den "studdsigheten" som jag vill ha i en tårtbotten. Detta recept läste jag på en blogg som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på.


Tårtbotten

Det ända man gör är att ta fram 3 identiska glas och kollar hur stor form man ska ha (hade 25 cm). Jag tog och knäckte 4 ägg i ett glas, sedan tog jag andra glaset och mätte upp socker till samma nivå och i det tredje glaset 1/3 med potatismjöl och ½ med vetemjöl upp till samma nivå.
Till de 4 äggen hade jag nästan 2 tsk bakpulver och till 2 ägg hälften.

Sedan är det bara att göra som "vanligt", sätt på ugnen på 175 grader och smörj och bröa formen. Vispa sedan äggen och sockret pösigt och blanda de torra ingrdienserna i en annan bunke (kan tillsätta lite vaniljsocker om man vill). Sikta ner de torra i äggblandningen och rör om och häll i formen som ställs i nedre delen av ugnen ca 23-32 min beroende på hur stor from man använder. :)


Jag har nu fryst in dem, vilket de borde klara och när jag lägger in tårtan berättar jag lite mer om hur det gick ;) 

Av Lovisa - 1 maj 2012 13:41


 

Nu börjar man känna att sommaren snart är här :) och vad passar bättre in än jordgubbar?
Jag vet inte riktigt vad man ska kalla denna paj, fyllningen i skalet är lite likt en cheesecake men utan philadelphiaost och pajskalet är en spröd amerikansk mördeg. Lite lik den jag gjorde med periskor och lika god.

Och den åts med hemmgjord vaniljglass, vilket är alltid lika gott :)


      

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards