Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under februari 2013

Av Lovisa - 18 februari 2013 16:59


 


Känns som alla dagar gå så fort just nu, nu har det hunnit varit en till helg med ännu ett mello avsnitt.
Till detta fick det bli persikotarteletter som jag velat pröva sedan i sommras, men det har inte hunnit blivit av. Men det blev det nu och de var inte förjäves, utan hallonen föll efterätten ganska platt, hallon lyfte upp det hela och rundade av det så det blev jättegott :)

Av Lovisa - 18 februari 2013 16:43


 


Efter andra omgången så börjar man undra lite vad de tänker när de plockar fram de bidrgen som de gör, kan nog säga att detta år slår rekord. Fast efter att ha fått kretik de andra åren så är det väl förstårligt.


Men kvällen räddades i alla fall av mellanakterna och denna goda tårta som jag och några småttingar gjorde. Två var och hälsade på och ville lära sig hur man dekorerade tårta, tyvärr hanns det inte med att göra någon sockermassa så  det fick bli spritsad dekoration. Så jag visade lite så fick de spritsa hela tårtan. :) väldigt fin blev den tykcer jag :)


Förra helgen var jag sugen på choklad så det fick bli chokladbotten och eftersom vi hade både hallon och vitchoklad så blev det hallonmousse och vitchoklad fluff

Av Lovisa - 3 februari 2013 16:25

Nothing is more holier than apple pie, if not apple pie on a stick! :)


Nu när melodifestivalen har börjat igen så har även trditionen att baka till varje tävling det :) känns kul att baka igen efter ett ganska långt uppehåll, det blev något helt nytt denna gång, äppelpaj på pinne från tidningen hembakat. Måste vara en av de bästa baktidningarna, enkla men spännande recept :)



Dessa ska man absolut äta ljumna, det är som vanlig äppelpaj som jag tycker bör vara lite varm. Äpplena i pajerna är stekta med kanel och socker, vi åt dem till vaniljgrädde, smakade nästan som vaniljsås vilket också skulle passa utmärkt att doppa dem i! Om man inte vill ha dem på pinne så går det lika bra att bara skippa den, det var typ så man fick göra efter någon tugga, man fick lägga ner den på tallriken och ta bort pinne :)   

Av Lovisa - 3 februari 2013 16:18

När min morbror fyllde år så gav jag han engelsk konfekt som han gillar, men inte i ätbar form utan i virkad form. De blev ganska verklighetstrogna på håll men jag kunde inte bara ge det så efter han öppnat smög jag fram med riktiga godisar.

 

Av Lovisa - 3 februari 2013 15:08

Efter ett ganska långt uppehåll ska jag ta och uppdatera lite nu, har inte hunnit lagt upp något om julbaket, men tänkte att jag skulle hinna med det nu :)


   

I år blev det kallrörda lussekatter igen, en ska som man bara inte kan avstå vid jul särskilt dessa.... Är nog bland mina favoriter vid jul :)  


Det blev även lite gotta bakat, bland annat ischoklad, knäck, chokladmums och vichoklad fudge med passionsfrukt.


Fudgen fick inte den konistensen som man tänker sig när man tänker på fudge, fast kan bero på att det inte var något strösocker utan kondenserad mjölk och vitchoklad, men gott var det iaf! Den var smaksatt med passionsfrukt och sedan hade jag tillsatt hackade hasselnötter och fick "doppa" dem i kokos så de inte skulle vara så kladdiga.

Det som är roligt med att baka julgodis är att de passar utmärkta som julklappar, fudgen slog jag in i en strut.



          

Chokladmumsen eller vad man ska kalla dem var väldigt roliga att baka, har inte bakat något liknade tror jag och att de var små gjorde det hela bättre :) Även de slogs in i fina förpackningar.




Jag tänkte avsluta detta försenade julbak med mina macarons som jag gjorde, de var naturela bottnar med en pepparkakskräm. De blev goda men jag tror jag föredrar de jag gjorde förra julen som hade kardemumma smak i bottnarna och med en vaniljsmörkräm :)     




Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards