Lovisas bakverk & stuff

Direktlänk till inlägg 21 maj 2014

Pavlova med halloncurd

Av Lovisa - 21 maj 2014 15:55


 

Nu har sommaren även kommit hit till Luleå, björkarna har slagit ut, det är över 15 grader i skuggan och stålande sol! Väldigt härligt med andra ord.


Nu börjar det även bli tid för persikor, rabarber, jordgubbar och allt annat gott som sommaren har att erbjuda!

Även om dessa små godingar inte innehåller något av det så känns den väldigt sommrig med limen, passionsfrukten, hallonen och den söta marängen.


Dessa Pavlova var också något som vi hade till Eurovison finalen. Hade svårt att bestämma mig för vad jag skulle baka så blev två saker, dubbelt så roligt alltså!


Pavlova marängen är hård på utsidan och härligt mjuk på insidan och tillammnas med bären och grädden swirlad med curlen blir det en ferfekt sommardessert!


Pavlova

6-7 st 8 cm stora

 

3 äggvitor

3 dl strösocker

2 tsk maziena


1 sats halloncurd, recept här.


3 dl vispgrädde

valfri dekorering, t.ex

2 st lime

hallon

passionsfrut

flagad mandel


Gör så här:

Marängbotten
1.  Sätt ugnen på 150 grader.

2. Vispa äggvitorna riktigt hårt, använd helst en glasskål. När det är klart ska det gå att vända skålen upp och ner.

3. Fortsätt att vispa och tillsätt lite socker i taget, vispa tills den blivit glansig och bildar små toppar. 

4. Tillsätt maziena och blanda i.

5. Rita cirklar på undersidan av bakplåtspappret (gjorde dem ca 8 cm i diameter). Lägg smeten i en spritspåse, jag använde en stjärntyll. Spritsa sedan en rund platta och sedan även en kant runt om ovanpå, så det blir som en fördjupning.

6. Grädda dem i mitten i ugen i 15 min och sänk sedan värmen till 100 grader och låt dem gräddas i ca 30-40 min till. De ska bara hårda på utsidan och mjuka på insidan.


7. Låt dem svalna på ett galler. 



Montering:

1. Vispa grädden. Ta en spritsppåse (tog en rund tyll) lägg curden som en strimma och fyll sedan på med grädden om du vill ha swirl. Spritsa sedan önskad mängs grädde/curd på varje marängbotten.

2. Lägg på valfri dekorering. 



 

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lovisa - 23 april 2017 11:09

    För ett bra tag sedan bakade jag schwarzwaldstårta för första gången. Tårtor med grädde är nog de godaste, men det har nog att göra med att jag är en sucker för grädde. Så lägger man till lite rostade nötter, choklad och maräng på det, kan d...

Av Lovisa - 7 april 2017 15:30

  För ett tag sedan fyllde en kompis år och tills dess bakade jag denna cheesecake till henne som födelsedagspresent. Den blev väldigt god, men vägen dit var väldigt ovis. Det började med att när den var färdiggräddat hade jag hela botten av uge...

Av Lovisa - 3 april 2017 15:15

  Kanske det första inlägget som kan räknas som hyfsat nyttigt? Även fast godsaker är gott är det inte fasligt nyttigt. Jag och min kompis försöker hålla oss borta från socker på veckorna och då började vi köpa bars. De är inte speciellt billiga...

Av Lovisa - 30 mars 2017 15:00

Har börjat experimentera lite med småkakor och denna gång blev det snittar. De blev nästan lite mer som bakverk än småkakor och goda blev de! Det enda som behöver justeras är att spritsa lite mindre maräng på varje kaka, men annars så måste jag ge de...

Av Lovisa - 27 mars 2017 14:43

Det är så skönt nu när våren börjar komma och baklusten har börjat kommit tillbaka. Det kanske är mer att jag har tid att baka och känt att jag verkligen saknat det. Något som alltid varit en utmaning för mig är vetebullar, att få glutentrådarna att ...

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards