Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under juli 2014

Av Lovisa - 15 juli 2014 10:54


 

Även om midsommren inte erbjöd något bra väder så lyste inte sommaren helt med sin frånvaro. Vi hade fått upp rabarber i trädgården och affärerna hade börjat sälja jorbgubbar. Med dessa två känns det verkligen som sommar även om inte vädret vissat på det. 


Till efterrätt på midsommar blev det en dessert bestående av en vaniljpannacotta, toppad med en rabarbersorbet, limemarinerade jordgubbar och lite crumble. 

Smakerna gifte sig väldigt bra ihop och det mesta kan man göra dagen innan och sedan bara lägga upp det den dagen man ska äta den.


Vaniljpannacotta

1 gelatinblad

3 dl grädde

3 msk strösocker

1 vaniljstång eller motsvarande vaniljpulver


Gör så här:

1. Blöttlägg gelatinbladet i kallt vatten i ca 5 min.

2. Koka tillsammas upp grädden, sockret samt vaniljen. Efter det kokat, plocka upp vaniljstången om sdan använts.

3. Krama ur gelatinbladet och tillsätt det i gräddblandningen, rör tills den upplösts.

4. Häll upp smeten i en lämplig form, jag använde en matlåda som jag sedan stjälpte upp och delade i 6 delar. Lättaste är att ha en lite skål till varje så man slipper skära i den. Ställ  in den i kylen för att stelna i ca 3 timmar, går även bra med över natten. 



Rabarbersorbé

400 g rabarber

1 dl vatten 

3/4 dl strösocker

2 äggvitor

½ dl florsocker


Gör så här:

1. Skjöl och skala rabarbern och skär den i jämnstora bitar, ca 1 cm. Lägg dem i en kastull och tillsätt vattnet och sockret. Koka tills dem är mjuka så att de går att mosa. Ställ in rabarbern i frysen.

2. Ta fram rabarbern och låt den stå och tina upp lite, den ska forfarande var kall men inte sitta ihop i en klump.

3. Vispa äggvitorna hårt, fortsätt vispa och tillsätt florsockret.

4. Vänd ner rabarbern i äggvitan . Har man en glassmaskin kan man använda sig av den nu eller bara ställa in den i frysen och röra i den några gånger under frysningen. Bra att ställa fram den en stund innan serveringen.



Crumble

150 g smör
3 dl mjöl

1½ dl strösocker
100 g mandelmjöl

1 tsk salt


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 180 grader.

2. Smält smöret i en kastrull, ställ åt sidan och låt svalna. 

3. Blanda i smöret med övriga ingredienserna i en matberedare, mixer eller blanda för hand.

4. Häll ut det på bakplåtspapper på en plåt, sätt in den i ugnen i ca 20-30 min. Rör varje tionde minut så de inte bränns. Låt svalna helt och förvara i en burk. 

Av Lovisa - 12 juli 2014 09:40


 

Nu är det äntligen semester, sommarjobbet är avslutat och studierna är lagda åt sidan sedan några veckor tillbaka. Nu kommer jag ha mer tid at ägna åt att baka vilket betyder att jag kommer vara mer aktiv på bloggen.

Är verkligen glad att jag kommer ha mycket tid denna sommar som jag kan ägna åt bakning och lära mig mer.

Vill bredda mina kunskaper och lära mig att baka bakverk jag aldrig gjort förr.  


I början av sommaren gjorde jag denna tårta åt min brors flickvänn som fyllde år. Vilket fick bli min present till henne. Är väldigt glad att jag fick baka den, var cirka ett år sedan jag bakade en tårta med sockermassa och dekorationer, så ni kan förstå att det bara kliande i fingrarna efter att få göra en tårta.



Tog även tillfälle att pröva två helt nya fyllningar, en ananasmpusse samt en fluff på röda ferraribilar. 

Blev en lyckad mix som passade sig bra tillsammns i en tårta. Bottnarna gjorde jag själv, tre lika metoden och blev den bästa tårtbottnen jag fått till med det receptet. Tårtan var spacklad med en smörkräm.


  

Hon gillar pastellfärger så det fick det bli, även om de rosa kulorna blev en aning för färgstarka.  Resten av dekorationerna gjorde jag i FP som jag köpte och resultatet blev väldigt bra, prövade även ett nytt sätt att göra rosor på. Blev de finaste rosorna jag någonsin gjort, de blev mer naturtrogna än vad jag har fått till innan. 


Ananasmousse

155 g rumstemp smör

55 g strösocker

1 ägg + 4 st äggulor

2 ¼ dl färsk och hackad ananas

¾ dl vispgrädde

 1 ½ gelatinblad


Gör så här:

1. Vispa smöret och sockret fluffigt, tillsätt ett ägg i taget och vispa mellan varje ägg. Vispa sedan i ca 1 min.

2. Tillsätt ananasen och vispa den ganska slät.

3. Lägg gelatinbladen i blöt.

4. Häll över i en kastrull och värm upp den samtidigt som du vispar. Rör om ända tills den är tjock nog att täcka en baksida på en sked. Tillsätt då gelatinbladen och ta bort den från värmen.

5. Låt den stå och kallna till rumstemp.

6. Vispa grädden och blanda ner ananaskrämen i grädden. Ställ moussen i kylen i minst 3 timmar och gärna över natten. 



Ferraribilarfluff

70 g bilar

3 dl grädde


Gör så här:

1. Klipp bilarna i små bitar och smält det över ett vattenbad tillsammans med grädden. Detta tar lång tid så ha inte för hög värme på plattan då grädden inte får börja koka.

2. När alla bilar har smält och blandat sig med grädden, häll över det i en skål som går att vispa i.

3. Ställ i kylskåpet över natten, väldigt viktigt att den blir kall.

4. Ta fram den ur kylen och vispa den fluffig, är den för krämig, tillsätt lite mer grädde och fortsätt vispa ett tag till.


Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards