Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under januari 2011

Av Lovisa - 30 januari 2011 10:47

   


Så mkt godare än vanlig choklad mousse, fast det beror väl på att jag är galen i daim ;P Men för de som älskar diam och choklad kan det inte bli bättre. :)

Underbar att bara äta som den är, fast den är också god att ha i tårta. :)


Diam mousse:

200 g mjölkchoklad

4 äggulor

4 dl grädde

1 ½ dubbla daim


Gör så här:

Vispa grädden, smält chokladen i vattenbad och hacka daimen.

Rör sedan ner äggulorna i chokladen under omrörning.

Blanda sedan ner det i grädden och tillsätt daimen.

Häll upp moussen i små formar eller ställ in den som den är i

 kylsåket och låt den vila där i några timmar. :)





  

Av Lovisa - 30 januari 2011 09:19

  

Igår prövade jag ett expriment när några skulle komma på middag. :)

Jag hade tidigare den veckan smakat en tårta med diam med marsipan.

Så jag tänkte försöka göra något liknande. :P

Resultatet blev:

Choklad sockerkaka med daimmousse

spaklad med grädde och marsipan överdrag ;)


Sockerkakan är gjord efter tigerkaka receptet fast i stället för att dela upp den

så tog jag några matskedar extra kakao. ;)


Eftersom jag aldrig hade bakat något liknande förut, så blev inte resultatet som jag hade tänkt mig, för daimen "förvann" :P men om åt den med moussen som blev över blev det väldigt gott! :)


Fast den är mkt godare om den få stå i kylskåpet över natten. ;)

Av Lovisa - 18 januari 2011 19:40

  

I helgen bakade jag min forsta motiv tårta och det blev en popis figur, Bamse. ;)

Jag bakade den som en försenad julklapp till en kompis som gillar Bamse :)

Det var väldigt svårt att skära ut ansiktet i kakan, så att det var näastan inga detaljer som kom med :/ men man lär väl sig så småningom :P


Bottnarna blev gjorda av samma smet man har till drömtårta för den är lite mer gummig aktig och är lättare att skära i tycker jag ;)

Det blev ett lager och det var:


Marsankräm

&

Hallon

Tårtan spaklades med smörkräm och täcktes med sp. :)



Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards