Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under september 2012

Av Lovisa - 27 september 2012 19:19


 


En väldigt god paj må jag säga. Med alla tre (fyra) olika komponenter blir det verkligen en smakupplevelse. Det består av en "deg" (skulle inte direkt vilja kalla det deg eftersom som den var för kladdig för det) ett halft äpple toppat med en madelkräm och på slutet även maräng.

Den kallade degen och mandelkrämen är ungefär likadana eftersom de består båda av; smör, mandelmjöl, socker och ägg har jag för mig, skillnaden är att "degen" har typ 25-50 g mjöl. Så det var inte så stor skillnad och sedan hade de tänkt att man skulle lyckas kavla ut degen också, men det kan jag säga att de inte gick :P 

Av Lovisa - 9 september 2012 10:17


 

Igår firade vi att jag tagit körkortet med middag och efterrätt. Så det blev premiär använding av dessa gulliga formar från Gerbera :) och i dessa blev det Key lime pie.

Grädden blev som klicken på moset och balanaserade upp det hela med den söta digestivbotten och den lite syrliga fyllningen. 


Du behöver:

ca 8 små

Bottnarna

400 g digestivekex

200 g smör

Fyllningen

800 g kondenserad mjölk

7 ägggulor (8 om de är väldigt små)

5 st lime, saft och skal

Dekoration

Vispad grädde och skivad lime

 

Gör så här:

1. Sätt ugen på 175 grader.

2. Smält smör och smula/krossa digestiven med mortel el matberedare och blanda smöret med kexen i en bunke och tryck ut det i formarna. 

3. Sätt in dem i mitten av ugnen i ca 12 min, ta ut dem och låt svalna. 

4. Blanda den kondenserande mjölken med äggulorna, limesaften och skalen och rör ihop det, låt det stå och "svälla" i ca 30 min så det tar smak av skalen.

5. Sila smeten så du får bort det msta av skalen och häll i formarna och grädda i mitten av ugnen i ca 15 min, ta ur dem och låt dem svalna ordentligt innan du garnerar dem.

 

 

 

Av Lovisa - 9 september 2012 09:39


 

Äntligen 18 år kan jag säga ;) eftersom jag fyllde just 18, så var jag ju såklart tvungen att ha en spec tårta :P :)

Första försöket till en topsy turvy cake! :) vilket gick ganska bra tkr jag, även om jag stötte på nått problem ;P

Som fyllning blev det:

Hallonkola fluff 

&

Chokladmousse

Med vaniljbottnar

Detta måste ha varit en av de bästa fyllningarna jag haft, denna hallonkolan är tyvärr lite sällsynt på sina håll, så fick dra 10 mil norrut för att köpa dem i Ö-vik. 

Tårtan var spacklad med smörkräm och täckt med SP samt dekorationerna + kristyr runt om och som rankorna.

Siffrorna är uppstödda med ståltråd både i sig och som "pinne" jag tryckte ner i tårtan ;) vilket fungerade ganska bra.


 

Blev som gående bord eftersom jag hde bakat lite för mycket så det skulle få plats i vardagsrummet :P

Men man fyller ju bara 18 en gång :)



 

Mormors goda bullar :) finns inte många bullar som slår dessa kallrörda bullar :)


 

Jag har fått en ny favorit, dumlekakor, dessa måste vara sänd från ovan. Älskar verkligen dem och de är inte så seg som man tror de ska vara, utan konsistensen är helt perfekt :)


 

Såklart kunde inte födelsedagen firas utan macarons eller strassburgare för den delen eftersom de har fått hängt med när jag fyller år sedan jag var liten så det är lite kult och barndomkänsla över dem, men de är fantastiskt goda också :) Macaronsen är med smak av hallon och citron och på sidan om är det falsk tosca kaka vilket ät kladdkaka med kokosknäcke vilket gifter sig ihop så bra :) 

Av Lovisa - 9 september 2012 09:28

Har märkt att jag inte lagt ut något recept på sockermassa vilket jag trodde jag hade, men som jag märkte när jag stod där uan recept :P


Du behöver (ca 1 kg):

1 msk gelatinpulver

4 msk kallt vatten

1 msk olja

1½ dl vit sirap

ca 13-14 dl florsocker (780-840 gram)

 

Gör så här:

1. Mät upp florsocker i en stor skål.

2. Blanda gelatinpulver och vatten över ett vattenbad och rör om tills den smält.

3. Blanda ner oljan och sirapen och rör ordentligt.

4. Tillsätt blandningen i florsockret och rör om/knåda om (jag använder en trägaffel) tills allt blivit blandat och den är slät.

5. Lägg plastfolie i ett "kors" hyfsat långa bitar, och häll sockermassan i mitten och vira in den i plasten (kan behövas mer runt) och lägg den i en burk som ej är genomskinlig och sätt den på ett mörkt ställe tex skafferiet.  

Av Lovisa - 9 september 2012 09:07


 

Första tårtan jag gör med ett bilmärke :) Lite kul att variera ibland, som tur var det inte det mest avancerande märket. Tårtan var "beställd" av pappa som skulle bjuda några biltokiga kompisar på mat, så jag tror den passasde in ganska bra där ;)

Bottnarna är vanljsmak på som jag gjorde i en långpanna och skar ut mönstret i. Eftersom pappa bara brydde sig om utsidan, så blev det hallon och marsankräm innuti och spacklad med smörkräm och täckt med SP.


Av Lovisa - 9 september 2012 09:02

Känns inte så bra att jag inte lagt in något under nästan hela sommaren...

Men då får ni ist frossa i massor av nya bakverk på samma gång ;) Vilket kanske inte är helt fel :) 

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards