Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under februari 2011

Av Lovisa - 27 februari 2011 15:00


     


Jag  har länge velat pröva på att virka Hello Kitty och det var inte förrän nu det blev av... :P

Det blev en liten mix mellan ett mönster av Ida på Idas kreativa blogg och några påhitt av mig själv :P

Snart kommer jag åxå lägga ut en till Hello Kitty som kommer se väldigt annorlunda om man gämför med denna. ;)

Av Lovisa - 27 februari 2011 14:53

  

Denna söta ugglan började jag med när jag gick på en "kurs/träff" med amigirumis :) Hon som höll i kursen har hållt på i 16 år och det är väldigt imponerande, tkr jag :).

Mönstret på ugglan är inte exakt som hennes för vi var tvungna att åka hem innan jag hann klat med den, men jag tkr den blev bra ändå. :P 


Jag har märkt att på den senaste tiden har det blivit mer virkning än bakning ;P,

men snart är det mars och då blir det fullt med bakning eftersom de flesta i släkten som bor här fyller år då :P


Av Lovisa - 15 februari 2011 19:20


  


När det var alla hjärtans dag blev man bara tvungen att baka, man får ta vara på varje tillfälle det finns en anledning att baka ;)

Egentligen hade jag tänkt att baka chokladsockerkaka med daimmousse som fyllning, men tyvärr fanns det inte tid till det. Men jag får pröva det

 någon annan gång. ;)  

Av Lovisa - 15 februari 2011 18:59


  


Jag älskar dessa små krabater de är så söta och roliga att göra ;)

Just detta mönster är från virka amigurumi av Mia Bengtsson. :)

Hennes mönster och beskrivninga är lätta och enkla att förstå, en väldigt bra bok för de som ska börja virka amigurumis :)

Av Lovisa - 15 februari 2011 18:32


  

I söndags kände jag att jag var tvungen att baka något ;P Fast det fanns inte så mkt hemma men det blev ändå en god kladdkak. Fast det gjorde inget för kladkaka är alltid god och väldigt lätt att göra och särkilt god är den när den aldelse lagomt kladdig. :D


Jag tänkte dela med mig av det supergoda receptet (enligt mig ;)) ;D


Du Behöver (till en rund form):

  • 150 g smör
  • 2 ägg
  • 3 dl socker
  • 1,75 dl mjöl
  • 4 msk kakao
  • 1½ tsk vaniljsocker
  • 1 krm salt

Gör Så Här:

Börja med att slå på ugnen på 200 grader. Börja sedan smälta smöret på lagom värme (ej för hög). Medans smöret smälter rör du ihop äggen och sockret i en bunke med en träslev. Efter det rör du ihop alla torra ingredienser i en annan bunke, när du blandat det ordenligt häller du försiktigt ner det i äggsmeten och sedan i med det smälta smöret.
Innan man häller i smeten i formen kan man "fixa i ordning" den på olika sätt. Bland det vanligaste är att smöra formen och änvända "skorpsmulor". Fast ibland brukar jag ta bakplåtspapper i formen och efter jag har hällt i smeten klipper jag bort pappret som sticker upp från formen.
Sätt in kakan i mitten av ugnen i ca 15-20 min, beror på ungnen och hur kladdig man vill ha den. ;) :)

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards