Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under maj 2011

Av Lovisa - 29 maj 2011 21:06


 

Idag var det det morsdag och denna tårta skulle mormor få när hon fyllde år, men det var så fullt upp så det fick bli nu istället, men det funkade lika bra ändå ;)

Eftersom hon gillar att sticka så tyckte jag det skulle passa utmärkt med en korg med garnnysstan. :)

Garnnysstanen blev tyvärr lite för små, för jag tycker de skulle ha täckt tårtan lite mer, men men det blev som det blev ;P

Jag hittade beskrivning på en väldigt brä sida som beskriver hur man gör massa olika saker med SP och FP. Det heter Cakejournal, här kan du se beskrivningen på denna tårta. :) 

 


Det var första gången jag använde och gjorde FP och det gick inte allt för bra. :P

Men till slut fick jag till det men då blev den lite för hård och det råkade spricka på några ställen.


Jag spacklade den med smörkräm och bakade vanliga bottnar.

Jag använde grädde och lagrade päron och andra lagret blev det choklad mousse. :) jag använde samma recept som daimmoussen men jag skippade daimen :)

Av Lovisa - 29 maj 2011 20:37


 

Min bror har praoa på en VVS firma i 3 år nu och var det dags att säga hejdå. Då ville han såklart ha en tårta som han kunde bjuda de på jobbet på. Såklart ska han ha en tårta som liknar huset där han har praoa :P

Det var en utmaning men det är bra med övning ;) Att göra det skalenligt och med rätta avsånd var väldigt svårt, men jag tyckte det gick hyfsat med tanke på att det var det första huset jag gjorde.:)

Det är lättare att improvisera en tårta än att göra en tårta som ska se ut som något som redan finns. Men övning ger färdighet. :)

             

I tårtan hade jag grädde och jordgubbar på en lagret och citronmousse på andra. ;) lika som så mammas paket tårta, men det var robert som beställde det så det fick så :)

Detaljerna är i SP och den är spacklad med smörkräm.

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards