Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under september 2011

Av Lovisa - 24 september 2011 15:12


Vaniljmousse


vailjmoussen är god när man inte vill ha en jätte sötsmak utan en liten syrligare och dessutom är den väldigt god. :)


Du behöver:
200g Philadelphia ost

200g vaniljyoghurt

1 dl strösocker

3 tsk vaniljsocker

2 dl + 1 dl vispgrädde

4 st gelantinblad

 

Gör så här:

1. Lägg gelantin bladen i blöt.

2. Rör piladelphia osten mjuk och blanda den med yoghurten och sockret.

3. Vispa 2 dl av grädden.

4. Värm sedan resten av grädden och smält gelantin bladen i det och rör till de löst sig.

5. Vänd ner den vispade grädden i "ost"blandningen och sedan i med gelantin blandningen och vänd ner det.

6. När den ska stela och du ska ha den i en tårta så ta gladpack och slå in en form (24 cm i omkrets) så du kan hälla i moussen utan att den fasnar i formen. Då får du en perfekt passform om du gör en tårta som är lika stor vill säga och in ikylen med den, gärna över nattenb. Annars går det bra och ha den i burk och dagen efter "klicka" ut den och bre ut den på tårtan. :)  

 

Av Lovisa - 24 september 2011 13:56


 

Nu var det dags för min pappa att också fylla 50, men han ville inte bli firad fast vi "lurade" honom lite. Så det blev födelsedags frukost och tårta. ;)

Så det fick bli en killtårta kan man säga, med ett av hans störtsa intressen, att meka med bilar :P Jag använde lite godisbilar så det skulle bli lite mer färg och lite roligare. ;)


tårtan hade ljusna bottnar med

Vaniljmousse och mintkrokant mousse

Den är täckt och dekorered med SP

Av Lovisa - 24 september 2011 13:44


  Jag fyllde år för ungefär en månad sedan och det var då skolan började så jag har inte riktigt haft tid att hålla på med bloggen tyvärr, men nu blev det ett litet ryck :) Har nyss ändrar om bloggens utseende. ;)

Men i alla fall, dettta är tårtan jag hade när jag fyllde år och eftersom all annan bakning tog en tid så bestämde jag mig för att ha en "lättare" tårta.

Det är en havre tårta med havrebotnar och chokladsås och grädde. Gudomlig god säger jag bara :P och enkel att göra. :)

Av Lovisa - 5 september 2011 17:20


 

Denna gång blev det en "riktigt" cheesecake med digestivbotten. :)

Skillnaden mellan denna och cheese pie jag gjorde för ett tag sedan är inte många, smaken är nästan desamma men denna från Laila och är lite kompaktare lite mer gelé aktig om jag säger så ;) och den stärsta skillnaden är väl att pajen har ett paj skal ist för digestivbotten. men jag tkr de är lika goda fast pajen är väl lite mer saftig.

ag tänkte lägga ut receptet på denna också. :)


Digestivbotten:

300 g digestivekex

150 g smör

 

Smeten:

600 g philadelphiaost

2 ½ dl kesella 10%

1 dl ståsocker

1 dl maizena

2 tsk vaniljsocker

3 ägg

1 dl vispgrädde

200 g vitchoklad

2-3 dl bärmix från euroshopper

 

Gör så här:

1. Sät ugnen på 175 grader(behövs 25 grader mer i en icke varmlufts ugn).

2. Krossa kexen i en mixer och blanda smulorna med smält smör i en bunke.

3. tryck ut blandningen i en form med löstagbar kant (24 cm)

4. Grädda bottnen i mitten av ugnen i cirka 10 min och låt den svalna.

5. Vispa philadelphia och kesella krämigt i en skål.

6. Blanda i maizena,strösocker och vaniljsocker.

7. Rör i äggen, ett och ett och sedan vispgrädden.

8. Smält chokladen över ett vattenbad och blanda ner den i smeten.

9. Häll hälften av smeten över kexbottnen och strö över 1 dl bär. Häll över resten av smeten och strö bären över.

10. Grädda den i mitten av ugnen i ca 45 min

11. Täck den med aluminiumfolie och stäng av ugnen och låt den stå i eftervärme ca 30 min.

12. Servera den gärna kylskåpskall.

  

 

 

 

 


Av Lovisa - 5 september 2011 16:59


 

Har inte varit så aktiv på sistone, skolan har börjat och det har varit fullt upp men nu tänkte jag lägga upp lite från när jag fyllde år. :)

Alla har bloggat om macarons och det har stått om dem lite här och var, så jag tyckte det var dags att pröva att göra några jag också ;)

Smeten blev lite för hård till limen med helt underbart goda ändå :)

Receptet fick jag från Lindas blogg call me cuppcake, värt att pröva :)

Om man vill ha hallon macarons är det bara att byta limen och citronen mot lite mosade hallon ist i cremen på receptet. :)


Vetebullarna blev smasken och kommer från en tidning som heter "baka" helt underbar tidning för som älskar att baka och man får recept från proffsbagare och konditorer. :)


 

   Så mumsiga och söta tkr jag  :)


Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards