Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under oktober 2011

Av Lovisa - 22 oktober 2011 10:25


  Dessa är supergoda, luftig och hyfsat höga även fast de inte innehåller ägg. Resultatet blev mkt bättre än vad jag hade förväntat mig. :)

Anlednigen till att jag bakade utan ägg var för att jag bakade till klassen och vi har en som inte tål ägg, så det blev lite klurigt, men det gick ju bra :)

Tänkte lägga upp receptet så fler kan njuta av det ;)


Du behöver:

200 g smält smör

6 dl vetemjöl

3½ dl strösocker

4 tsk vaniljsocker

4½ msk kakao

4½ tsk bakpulver

4 dl vatten

FROSTING:

60 g smör

3 dl florsocker

5 msk kakao

3½ msk vatten

(om du vill kan du också ta någom msk kallt kaffe)

+ kokosflingor

 

Gör så här:

1. Sätt på ugnen på 225 grader.

2. Börja med att smaälta smöret.

3. Blanda alla de torra ingredienserna och blanda sedan i smöret och vattnet och blanda tills det är klumpfritt.

4. Ta en långpanna, antingen smörjer man den eller så kan man ta två bakplåtspappersark och forma och klippa till dem och sedan pensla på med smält smör.

5. Häll i smeten och fördela den jämt och sätt in i ugnen i mitten ca 15 min.

Frostingen:

6. Smält smöret i en kastrull och ta bort den från värmen. Blanda sedan i de andra ingredienserna och låt svalna en stund.

7. När kakan har svalat lite brer du på frostingen i ett jämtlager och ställer det i kylen i ca en timme så frostingen hunnit stelna ordenligt. Sedan kan du skära bitar av den efter önskemål.:)  

 

Av Lovisa - 19 oktober 2011 19:00


  Det har blivit ganska mkt choklad på den här bloggen, men det är för att jag älskar choklad så mkt :P ;)

Dessa "små" (kanske fel ;P, så små är de kanske inte men ändå ;) ) ljuvliga cupcakes är så god och ett tips för att få pricken över i:et är att ha fyllning i dem. Det går att ha allt från godis, frukt till smörkräm el liknande. :)

Jag har testat lite olika och jag tycker de blev bäst med kolasås(recept på det finns här) som fyllning, men att ha frukt eller dumle är inte heller fel ;) i dessa blev de dumle. Kolan försvinner, men dumle smaken blev kvar :) Tyvärr hade inte min kompis någon sprits(finns typ inte att köpa i vår lilla stad:O X)) så vi fick ta vanliga plastpåsar, funkade hyfsat:), men de ville inte hålla ihop då trycket blev för stort. ;)

Men felet med cupcake tkr jag är att man inte kan sluta äta dem, de är för goda ;P.

Decorationerna är gjorda av SP. :)

Av Lovisa - 19 oktober 2011 18:44


 

Min kompisa fick också sen havre tårta när hon fyllde år. Denna blev lite annorlunda än den jag hade när jag fyllde år, chokladsåsens konsistens var inte riktigt på humör den dagen :P Men den blev andå super god :) Decorationen är gjorda av SP och lavendel strössel. :)

Av Lovisa - 19 oktober 2011 18:31


Kolasås


Jätte god att ha till glass och som fyllning till cupcakes. :)


Du behöver:

2 dl grädde

2 msk strösocker

2 msk sirap

 

Gör så här:

1. Låt ingredienserna koka ihop i ca 8 min och låt den svalna något.

 

Om man vill fylla cupcakes med det kan man göra hål i muffinsen med en "äppel skruttborttagare" ( el vad de heter :P) 

Av Lovisa - 19 oktober 2011 17:16


  Det har tyvärr varit ett tag sedan jag uppdaterade bloggen, för det har varit lite mkt med skolan på senaste tiden. Men jag hade lite tid över till att baka, men jag hann inte lägga ut dem här, men de sakerna får komma nu ist. :)

Min kompis fyllde år för nästan två veckor sedan och hon bad mig att hjälpa henne och baka tills dess. :)

En av sakerna blev choklamacarons, för hon hade smakat en sådan när jag fyllde år och älskade dem, vem kan motstå dessa små underverk egentligen? ;)

Receptet var väldigt bra, så här kommer det :) men jag siktade inte kakaon och den var lite för klumpig, så därför är de lite prikig, men smaken blev inte påverkad ändå. ;)


Du behöver:

90 g skållade och malda mandlar (kan även använda madelmjöl)

2 msk kakao

3 dl florsocker

3 st äggvitor

2 msk strösocker

Fyllningen:

100 g smör(rumstemp.)

1 dl florsocker

2 tsk vaniljsocker

3 tsk kakao


Gör så här:

1. Börja med att skåla mandeln (väg upp till ca 107g) och mal dem sedan helst i en madelkvarn men on du inte har det funkar en mixer också, men då får man sila det så de stora klumparna försvinner och lägg i en bunke.

2. Blanda kakaon och florsockret med madelmjölet, sikta det helst så det inte blir några klumpar.

3. Vipsa äggvitorna tills det börjar bli lite hårt och tillsätt sedan lite av sockret i taget och vispa tills det blivit hårtskum, men inte allt för hårt.

4. Vänd ner mandelblandingen försiktigt med en slickepott.

5. För att testa så den inte blev för hård, ta lite smet och lägg den på plåten. Om den efter en stund har flytit ut lite och har en hyfsad slät yta så är smeten bra, annars är det det bara att vända/röra lite i smeten.

6. "Häll" över smeten i en spritspåse med en rund öppning och tryck ut på en plåt med bakplåtspapper, välj vilken storlek du vill ha på dem(Med "normal" storlek får man ca 22-30 st) . De flyter inte ut allt för mkt så man berhöver inte så mkt mellanrum.

7. Låt dem vila på plåten minst en timme så de får en yta så de inte är kladdiga, detta gör så att de inte spricker så lätt. :)

8. Grädda dem i ugnen på 125 grader i den nerdesta delen av ugnen i ca 16- 20 min, beroende på ugnen. ;) när de är klar ska de lossna lätt från pappret.

FYLLNINGEN:

1. Blanda ihop alla indredienser och vänta tills kakorna är svalna och sedan fyll en spritspåse (med runt hål) med fyllningen.

2. Para ihop kakorna så de är lika stora ungefär och spritsa på fyllningen och tryck till med den andra delen lite lätt.

 

Ps. De blir godast om man låter de stå i kylskåpet tills dagen efter. ;) :)   

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards