Lovisas bakverk & stuff

Direktlänk till inlägg 14 april 2014

Centerkakor

Av Lovisa - 14 april 2014 19:21


 

I går tog jag och bakade kakor med center i. Efter att ha sett många bakat dem var jag bara tvungen att pröva och jag blev inte besviken. De är fantastiskt goda  och påminner om dumlekakor. 

Är absolut något jag kommer baka igen, den består av en perfekt blandning av kaka, choklad och kola. Är en kaka som verklig är värd att pröva!


Anledningen till att jag bakade dessa kakor var för att jag ville fylla påskäggen till mina kompisar med något annat än godis och något hembakat. Eftersom vi hade pratat om centerkakor innan och de sa att de gärna åt dem om jag bakade så tyckte jag att det passade bra med några av dessa goda kakor i äggen.  

Mina kompisar gillar även kexchoklad ganska mycket så ska ta och göra sådanna också och fylla ägget med. 

Tycker det blir lite roligt med något annat än godis i äggen, ska bli roligt att se när de öppnar dem :) Fast med tanke på hur mycket jag brukar baka och prata om bakverk så blir det kanske inte en alt för stor överraskning för dem. 



Centerkakor

ca 15 st

200 g rumstemp. smör

1 dl strösocker

3/4 tsk vaniljpulver

4 ½ dl vetemjöl

15 st center


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader. 

2. Vispa ihop smör, socker och vaniljpulver ordentligt.
3. Tillsätt mjölet och vispa ihop det tills det bildats klumpar och knåda sedan ihop till en deg. Ställ kallt en stund (ska hinna bli lite kall).

4. Dela degen i 15 bitar. Ta en och platta ut den, lägg en center och "vik" ihop och rulla försiktigt till en boll. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, upprepa detta med de resterande. 

5. Sätt in plåten i mitten i ugnen, ca 15 min. Ta ut och låt dem svalna.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lovisa - 23 april 2017 11:09

    För ett bra tag sedan bakade jag schwarzwaldstårta för första gången. Tårtor med grädde är nog de godaste, men det har nog att göra med att jag är en sucker för grädde. Så lägger man till lite rostade nötter, choklad och maräng på det, kan d...

Av Lovisa - 7 april 2017 15:30

  För ett tag sedan fyllde en kompis år och tills dess bakade jag denna cheesecake till henne som födelsedagspresent. Den blev väldigt god, men vägen dit var väldigt ovis. Det började med att när den var färdiggräddat hade jag hela botten av uge...

Av Lovisa - 3 april 2017 15:15

  Kanske det första inlägget som kan räknas som hyfsat nyttigt? Även fast godsaker är gott är det inte fasligt nyttigt. Jag och min kompis försöker hålla oss borta från socker på veckorna och då började vi köpa bars. De är inte speciellt billiga...

Av Lovisa - 30 mars 2017 15:00

Har börjat experimentera lite med småkakor och denna gång blev det snittar. De blev nästan lite mer som bakverk än småkakor och goda blev de! Det enda som behöver justeras är att spritsa lite mindre maräng på varje kaka, men annars så måste jag ge de...

Av Lovisa - 27 mars 2017 14:43

Det är så skönt nu när våren börjar komma och baklusten har börjat kommit tillbaka. Det kanske är mer att jag har tid att baka och känt att jag verkligen saknat det. Något som alltid varit en utmaning för mig är vetebullar, att få glutentrådarna att ...

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards