Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under mars 2011

Av Lovisa - 29 mars 2011 16:57


 

Imorgon fyller mormor år och jag skulle göra en tårta åt henne som skulle bli väldigt speciell, med stickning som röd tråd. ;)

Men eftersom vi inte hann göra någon SP i söndags (för hon ville ha den ikväll)

Så gjorde vi en liten nödlösning ;) Men hon ska få den "riktiga" tårtan till morsdag, antagligen. :)

När vi gjorde mammas tårta så gjorde jag små blommor med min nya utstickare,

så då kom vi på att vi kunde använda dem :)

Resultatet blev lite barnslig tkr jag, men det blev också en riktigt vår tårta, vilket passar bra i stora delar av landet men inte riktigt här :P, men snart så :)


 

Den består av vanlig sockerkaka, som jag känner mig så stolt över att ha gjort :P ist för att köpa. :)

Tyvärr hade inte jag tid att göra så mkt på tårtan eftersom jag var tvungen att gå till skolan :P

Så mamma gjorde "grovgjobbet" och jag decorationerna.;)

På ena lagret hade vi choklad fluff, vi använde samma recept som till vitchoklad fluffen, men på något sått blev det inte alls fluff utan någon typ av tryffel. :P

I det andra lagret hade vi skivade persikor,

så man får smaka och se imorgon om det blev gott, men det tror jag ;)

Det är bara toppen som är spacklad med smörkräm eftersom det behövdes inte på kanterna efterom det inte skulle vara någon SP där. :) 

Utan bara grädde som vi spritsade runt om som ser ut som nå typ av blommor. ;)



Av Lovisa - 28 mars 2011 09:44

 

Passar välgit bra i tårta, vi änvände den till min mammas Paket tårta :) den blev riktigt god.:) Därför tänkte jag dela med mig av receptet. :)  

 

Du behöver:

  • 3 citroner (både skalet och saften)
  • 100 gram smör
  • 5 st ägg
  • 2,5 dl strösocker
  • 5 dl vispgrädde

Gör så här:


1. Börja med att skala och pressa ur safter ur citronerna.

2. Smält smöret samtidigt som du börjar med att vipsa ägg och socker pösigt. Häll sedan ner ägg blandningen i det smälta smöret.

3. Sjud blandningen på låg värme och rör om hela tiden tills den blir krämig.

4. Ta bort kastrullen från plattan och blanda sedan ner citronsaften och skalen. Låt det sedan svalna till rumstemp.

5. Vispa grädden hårt så du får en bra konsistens och vänd ner citronkrämen.

6. Till sist, häll upp den i en bunke eller portionsglas (beroende på ändamålet) och låt den stå i kylen i 3-4 timmar eller över natten, det går lika bra :). 

 

Det räcker till ca 8 portioner och för en tårta är det lite mkt till bara ett lager eftersom denna sats räckte till Paket tårtan och den var större än en "normal" stor tårta plus att det var en till våning på den. :)   

 

 

Av Lovisa - 27 mars 2011 20:51


  Idag var det mammas födelsedag, hon fyllde 50 år så vi tänkte göra en tårta med SP. Mamma hade sett en bild på någon tårta som hade tre packet, så det var något liknande jag skulle försöka mig på. :)

Det var den första våningstårtan vi gjorde så vi var lite nervös över att den inte skulle hålla.:P Men tårtan var så stabil så vi behövde inte använda sugrör mellan våningarna ;).

Först tänkte vi att det kanske inte skulle bli så svårt, men helt lätt var det inte :P.

Det ända negativa var att SP:n hade lite för mkt florsocker i sig, så den typ "sprack" i hörnen och på lite andra ställen, men det var lite konstigt för det var bara den delen vi färgade lila som sprack. ;P

Rosetten blev sådär, jag tror bandet skulle ha varit lite bredare på den :P men det är ju första gången så jag få se till att lära mig. ;)


 

"Krussidullet" på det lilla packetet blev faktiskt bra tkr jag :)

Jag blev nästan kär i den gula färgen, den får en att längta till våren ;) :)


Till tårtan använde vi:

 vanliga tårtbottnar

med

Citronmousse

och

jordgubbar med grädde

och tårtan var spacklad med smörkräm ;)


Världigt god kombination tyckte jag! :)




Grattis mamma på födelsedagen :)


Av Lovisa - 27 mars 2011 20:28


 

Dessa små kakor bakade jag också till bil byggsats utställningen. :)

Av Lovisa - 27 mars 2011 19:55


    

I lördags hade min bror en utställning med bli byggsatser ;)

Vi bestämde tillsammans att jag skulle baka lite gott, som vi kunde sälja ;P

Eftersom Robert gillar Cupcakes så mkt, så bestämde vi att vi skulle baka det ;)

Jag tänkte att det skulle bli bra med bilar i SP, eftersom de ställer ut bilar :)

De blev inga avancerade ;P, utan bara vanliga choklad muffins med naturell frosting.

Jag bakade också "raggar" rutor (schackrutor), som jag tyckte skulle passa bra eftersom det är rutor och passar till bil "fantaster". ;P



Av Lovisa - 16 mars 2011 20:20


  


Då var dax för att bjuda klassen på fika igen :P det var tjejernas tur och jag ville pröva något nytt ur en av mina bakböcker :P Som det tyvärr inte har blivit så mkt prövningar från :) Jag gjorde kokosmuffinsarna som jag tyckte lät gott,

för jag är galen i kokos och cholkad :P

Det är kokos både i och utanpå, det utan på är rostad kokos ;)

De blev hyfsade, inte super duper goda men helt okej :) 
Fast de blev uppskattade av klassen, så det var ju bra :)

Man ska inte äta dem när man ät mätt märkte jag ;P för de var lite för mäktiga på något sätt ;) Och de blev inte lika god då :P

Av Lovisa - 16 mars 2011 20:09


  


Jag blev inte riktigt nöjd med min förra Hello kitty

 så jag blev tvungen att göra en ny, med eget mönster :) som jag tyvärr inte skrev ned, fast så är det med egna mönster,

man tror inte det ska bli bra men så blir det det och då har man inge mönster :P

Denna blev en liten ungdomligare tappning enligt mig om man jämför med den andra ;)

Av Lovisa - 5 mars 2011 11:17


  


I tordags fyllde min bror år och han älskar cupcake och sånna saker, men åxå mango, därför gjorde jag cupcakes med mangogrädde, som jag fyllde med lite hackad mango :)


  

De blev faktiskt en succe enligt min bror, men jag tror det beror på att han gillar mango :P

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards