Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under mars 2012

Av Lovisa - 31 mars 2012 12:51


 

Igår hade jag matlagning och då var det mexikanskt tema och vi använde en hel del nachos, även i efterrätterna. När jag såg det blev jag lite skeptiskt, men med en blanding av lemoncurd och maräng på så blev de väldigt goda, mkt bättre än förväntat. Sältan från chipsen passade bra ihop med den söta marängen och den syrliga curden. :)

De ska in i ugen innan de serveras men hann inte ta nå kort på dem då. ;)

Av Lovisa - 31 mars 2012 12:09


 

Denna vecka har det vait fullt upp med firanden. I måndags var det farmor, i tisdags mamma  och igår fyllde mormor år ;) så jag har fått i mig en och annan tårtbit ;P

Åt mamma gjorde jag macarons eftersom jag gillar och göra dem eftersom de är så små och söta :) så det blev med blåbärs smak. Denna gång blev de väldigt lyckade bara att marängen skulle vara lite mindre fast, men det tar jag igen nästa gång :) Dessa ska bara vila i kylen en halvtimme innan man servera de, för fyllningen är lite för blöt eftersom den har blåbär i sig och det var det misstaget jag gjorde med de förra. Men goda blev de :)


En annan sak som gjorde dessa bra var att jag använde en silicon matta när jag gjorde dem så de lossnade perfect och man hörde ett litet "klick" när de lossnade. Köpte mattan på lidl för typ 30 kr och det var helt klart värt det :)



   

Av Lovisa - 31 mars 2012 11:36


 

I måndags fyllde farmor år och eftersom hon inte vill ha något eftersom hon har fullt av grejor så fick hon en tårta i present. Vacker och icke beståeende. Jag prövade göra några nya blommor och mönster och resultatet blev ganska bra :) Eftersom det snart är påsk så fick det bli en påsklilja på ett hörn och två kallor som farmor gillar. :)


Tårtan betår av vaniljbottnar fylld med

Blåbärsmousse

&

Vitchoklad fluff


Vilket var en fullträff, mycket god kombination :) 

Av Lovisa - 12 mars 2012 16:44


 

Till melodifestivalen blev det paj igen fast med botten och fyllning. Denna ananaspaj hade jag ätit förut och lika fantastisk båda gångerna. ;) Även fast jag inte gillar konserverad ananas, så gör den sig väldigt bra i denna paj :)

Till detta serverades hemmagjord vaniljglass.


Vaniljglass:

3 dl vispgrädde

2 ägg

3/4 dl ssocker

4 tsk vaniljsocker

 

Annanspaj:

PAJDEG:
150 g smält smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver

FYLLNING:
2 dl crème fraiche
1  dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 medelstor burk krossad ananas

 

Gör så här:

Glassen:

1. Vispa gärdden hysat hårt men ej för hårt

2. Vispa äggen, socker och vaniljsockret pösigt.

3. Vänd ner äggblandningen i grädden och häll den i en burk och täll in i fysen i minst 3 timmar.

 

Pajen: 

1. Blanda alla ingredienser i degen och tryck ut i en pajform och ställ in den i kylen.
2. Låt ananasen rinna av ordentligt i ett durkslag.
3. Rör sedan ihop crème fraiche, socker, vaniljsocker och ägg, blanda sist i ananasen.
4. Häll fyllningen i pajformen och grädda i ugn, 175°C i mitten i ca 35-40 min.
5. Låt pajen svalna helt innan den serveras.

Av Lovisa - 12 mars 2012 14:02


 

Nu när lovet är slut tänkte jag uppdatera lite, som tur var fick man lite tid att baka på lovet :)

I torsdags bakade jag och mamma en typ av påsktårta, lite fel tidpunkt kanske ;) Men helt fantastiskt god.

Men vi hade lite äggulor över och bestämmde att göra en äggkräm, vilket är guddomligt (särskilt om man doppar seasalt choklad i den). Vi tänkte det skulle bli bra med choklad till så det blev en drömtårtebotten och chokladfrosting emellan. Ovanpå är det dekorerad med seasalt choklad och hackad mandel.

Receptet till frostingen hittar du här och det behövs bara halva receptet men till sätt mer smält choklad.

 

Äggkrämen (bör göras dagen innan så den hinner stelna lite):

3 äggulor

3/4 dl socker

2 dl vispgrädde

50 g smör

 

Botten:

3 ägg

1 ½ dl socker

3/4 dl potatismjöl

4 msk kakao

1 tsk bakpulver

 

Gör så här:

Äggkrämen:

1. Blanda äggulor, socker och grädde och smör i en kastrull och låt krämen sjuda tills den är tjock, detta ska ske under kraftig omrörning.

2. Låt svalna och häll i en bunke och låt den stå i kylen tills dagen efter.

 

Botten:

1. Börja med att sätt på ugnen på 225 grader.

2. Vipsa ägg och socker pösigt.

3. Blanda de resterande produ. i en annan bunke och sikta ner det i äggblandningen och vänd ner det.

4. Ta en långpanna ca 30x40 cm och klä in den i bakplåtspapper och smörj med olja.

5. Bred ut smeten i plåten och grädda mitt i ugnen i ca 5 min.

 

När du sätter ihop den delar du botten på två och bre på frostingen på en botten och lägg andra botten ovanpå. Bre på äggkrämen på toppen. Hacka choklad och skållad mandel ganska grovt och strö på dem på tårtan.

Klart att ätas ;)

 

 

 

 


 

Av Lovisa - 5 mars 2012 10:22


     

Det blev inge spec till mello denna vecka men andra gosaker blev det eftersom min bror fyllde 20 år :)

I julas fick jag en liten bok med macarons och spritsset som följde med och jag ville såklart pröva ett recept därifrån. Själva macaronen blev det bra form på, men när jag spritsade på smeten och lät dem stå i kylskåpet smälte underbotten av marängen. Så det var väl inte en så lyckade smet men smaken blev bra :)  Det bästa var formen eftersom jag entligen lyckades fixa en slät yta :)


Till min brorsa bakade jag även en tårta/kaka som han hade ätit på en båt till findland...

 

..en Kottekaka heter käpukakku på finska har jag för mig ;) Alla ingredienser och kombinationen var helt nytt för mig, men dock en väldigt god kombination.  Detta är väl egentligen en julkaka så det hade varit fint med lite granris och små kottar runt om, fast det passade väl inte allt för bra nu i mars. 


Bottnarna är en typ rulltårtebotten och på båda lagrerna var det äppelsylt och kolagrädde.

Den är även spacklad med kolagrädde och täckt med en hemmagjord sort av madelmassa skulle man kunna säga ;) Själva mandelmassan man gjorde var inte riktigt värd all den tid det tog, så om jag skulöle göra om den skulle jag köpa en färdig. :P


Ingredienser:
"Glasyren"

2 äggvitor
3,5dl kakaoflorsocker

(3dl florsocker & 0,5 dl kako)
150g mandelpulver

+ några dl florsocker till utkavlingen av glasyren


Botten:

5 ägg
2,5dl socker
ca 2 dl potatismjöl
2tsk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver


Fyllning:
3dl äppelsylt
3 dl vispgrädde

kolasås: 2 dl grädde, 2 msk sirap, 2 msk strösocker

 

Gör så här:

1. Gör först glaseringen  av äggvitorna, kakaoflorsocker och mandelpulvret(färdiköpt eller skålla och mal egen mandel). Blanda dessa och lägg på folie och låt det stå i kylen 2-3 timmar.


2. Sätt på ugnen på 225 grader och olja in bakplåtstpapper på plåten 30x40.

3. Vispa äggen och sockret luftigt. Blanda potatismjöl, vaniljsocker och bakpulver i en annan bunke och sila ner blandningen i äggskummet och rör om lätt. 

4.Häll ut degen på plåten och sätt in i ugnen ca 7 min på snäppet nedanför mitten.
5. Skär ut "kottformade" delar ur den svalnade kakbotten, den som är nederst störst och de följande lite mindre.

 

6. Koka ihop kolasåsen nu och det är bara att koka ihop alla ingredienser i ca 12 min, kanbehövas kokas längre/kortare. När det svalnat, vispa gärdden och tillsätt kolasåsen genom att vända ner den så grädden inte blir för hård.

7. Ta den störta formen och lägg på äppelsylt och kolagrädde enligt eget tycke och gör samma på nästa botten. Med resterna som blev av kakbotten kan du fylla/forma ut kakan så att den blir kottformad.
8. Ta grädde som blev kvar oxh spackla och fyll ut så den blir kottelik.

9. Tillsätt florsocker i glaseringen och knåda den, kavla den til en skiva på folie och fäll den över kakan. Snygga till kanterna och låt den bara vila en liten stund innan du klipper "kottetaggar" med en sax. Sila florsocker på ytan och ställ den i kylskåpet, täck över den lite försiktigt med plast så massan inte torkar för mkt.




Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards