Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under februari 2012

Av Lovisa - 26 februari 2012 15:22


 

I går var det melodifestivalen igen och resultatet blev väl int helt oväntat med Danny som en av segrarna.

Till detta var det ju en självklarhet att det skulle bli något gott att äta. ;)

Jag testade att göra en brownie med marshmallow och choklad krisp, väldigt smarigt. :) Men jag hann inte ta något kort när jag skurit upp den i små bitar.

Fast godast hade varit att bara ätit brownien, för den var superduper god tyckte jag.
Därför skriver jag ner receptet bara på brownien. ;)


Du behöver:

100g smör
250 g mörk choklad
3 1/2dl socker
4ägg
2 tsk vaniljsocker
1 3/4dl vetemjöl
1/2tsk salt

 

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smält smöret och chokladen över ett vatten bad och blanda sedan i sockret och rör en del.

3. När det svalnat lite mer, rör då ner ett ägg i taget och rör väl mellan äggen.

4. Sikta sedan ner mjölet, vaniljsockret och saltet och rör om till det är blandat.

5. Ta en form ca 20x30 cm och klä den med bakplåtspapper och häll ner smeten.

6. Ställ in den i ugnen på hacket nedanför mitten och låt den stå inne i ca 30 min. 

7. Den ska vara lite kladdig när den är klar, ta ut den och låt svalna på galler.


Av Lovisa - 18 februari 2012 15:58


 

Ser att jag blev välgit sen med detta inlägg. Bakade denna smulpaj till mello för två veckor sedan, men helt glömt bort det. Det blev inte lika avancerat som veckan innan men gott ändå. ;)
Smulpaj "degen" hottade jag upp med lite hackade hasselnötter och till fick det bli vaniljvisp. :)

Av Lovisa - 7 februari 2012 20:03


 


Det fick bli lite bakning till första delen av melodifestivalen och vad är godare än en riktig chokladbomb? ;)

Jag delade den på två och då kunde jag använda min tårtdelare från ikea som jag fick i julklapp. Den var väldigt bra, men det krävs nästan att man är två st när man ska dela;)   
Tårtan är fylld och decorerad med chokladfrosting :)

Av Lovisa - 7 februari 2012 19:42

   Dessa choklad muffins kommer från Lelias bakbok och är väldigt "saftiga" och goda,
som man kan mixa som man vill med ;)

 

Du behöver:

3 ägg

2½ dl socker

50 g smör

1 dl gräddfil

3½ dl mjöl

2 tsk bakpulver

3 msk kako

100 g mörkblock choklad

 

Gör så här:

1. Sätt på ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke samtidigt som du smälter smöret i en kastrull.

3. När smöret smält rör du i gräddfilen och börja smälta chokladen över ett vattenbad.

4. Blanda alla torra ingredienser i en annan bunke.

5. Blanda i smörblandningen i äggblandningen och rör om

6. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten så det inte blir några kakoklumpar och vänd ner mjölet.

7. Häll i chokladen i smeten och rör om ordentligt

8. Lägg i smeten i muffinsformarna ( ca 12st) och sätt i dem i mitten av ugnen i ca 20 min beroende på ugnen.

Av Lovisa - 4 februari 2012 16:44


 

För mer än en vecka sedan ungefär fyllde en av mina kompisar 18 år och det fick bli en liten lyxigare present. Egentligen hade jag tänkt mig en tårta med det blev lite tidspress. Fast cupcakes passar minst lika bra, särskilt när de är så guddomliga som dessa ;)
Chokladenmuffinsen innehåller både vitachoklad bitar och marshmallows som gör den lite "kletigare" :) vilket passar utmärkt med chokladfrostingen med smält choklad i.


Recept till chokladcupcakes hittar duhär

Blanda också i 25g mini marshmallows som du klippt i 2 delar

och hacka upp nästan 100 g vitchoklad i 1cm^3 och spara 1½rad till dekoration

 

 Till frostingen behöver du:

65 g mjukt smör

5 dl florsocker

100 g philadelphia ost

ca 60-75 g mörkblock choklad


Gör så här:

1. Börja med att smälta chokladen över ett vattenbad.

2. Blanda de resterande ingredienserna.

3. Fyll en sprits och sprita som du känner för.

4. Sedan kan du dekorera den med riven choklad, hackade walnötter och minimarshmallows   


Prövade också att göra en blomma med en tyll som jag fått för ett tag sedan, blir lite annorlunda och kul :)

 

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards