Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under augusti 2011

Av Lovisa - 26 augusti 2011 19:32


  För snart en vecka sedan var det dax för mig att fylla år igen, kändes som nyss ;) Men då var det ju såklart mkt som skulle bakas fast jag försökte att inte ha så många saker eftersom släkten är ganska liten.

Men en del smarriga saker blev det. :)

Av av dem var dessa spröda chokladkakor nästan som chokolate chip skulle jag vilja säga. Jag mixtrade lite och fick ut dessa och lyckade blev de och det är inte alls många ingredienser :) och man kan knappt sluta äta dem. ;)


Du behöver (blir ca 40-50 st):

200g smör

1 dl strösocker

3½ dl vetemjöl

1 dl potatismjöl

100 gram mörk mjölkchoklad, finhackad

 

Gör så här:

Sätt på ugnen på 175 grader.
Blanda ihop allt förutom chokladen ( Jag brukar använda en kniv) fast inte tills det blivit en deg utan tills den är smulig. Sedan blandar man i chokladen och blandar ihop den till en deg. Rulla/platta ut den med omkrets på ca 3 cm och ca 2cm bred (beroende på hur stor du vill ha dem om man vill ha stora kan kan ha en omkrets på 5 cm, fast då blir det ju färre ;)

Lägg den på plåten med ca 5 cm mellanrum och platta till dem med en gaffel.

Sätt in dem i ugnen i ca 12-15 min i mitten av ugnen. :) 

  



Av Lovisa - 19 augusti 2011 07:55


 

Det blev lite exprementerande i köket för ett tag sedan då jag korsade en paj och en cheese cake så därför får den heta cheese pie. ;)

Botten är en Amerikansk mördeg som har en liten knäckig smak och fyllningen blev lite av det vi hade hemma. Den blev riktigt bra, men jag kan tyvärr inte riktigt gämföra den med en riktig cheese cake. Det får bli en sådan nästa helg eller något. ;) men den är värd att pröva. :)


Amerikansk mördegs botten

 (räcker till en paj form ca 25cm i diametern):

100 g smör

1 dl strösocker

1½-2 dl vetemjöl

1 dl haregryn


Fyllningen:

200 g Philadelphia ost

1 dl Creme fraiche

1 dl Strösocker

2 Ägg (separerade)

1 tsk Vaniljsocker

4 st Nektariner

 

Gör så här:

1. Rör smöret och sockret pösigt i en bunke med en elvisp.

2. Arbeta snabbt in mjölet och  "smulat" havregryn.

3. Knåda ihop degen och vira in den i plasfolie och ställ den kallt i ca 30 min.

4. Smör formen med smör och platta ut degen i formen. 

5. Blanda philadelphia osten och creme fraichen med strösockret till en jämn massa.

6. Blanda i vaniljsockret och äggulorna.

7. Sätt på ugnen på 200 grader och sätt sedan in botten för förgräddning i ca 6-7 min, tills den fått lite gärg.

8. Börja med att skära nektarinerna som klyftor och ändra om tempen på ugnen till 175 grader.

9. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ner det i smeten.

10. Ta lite av smeten och lägg i botten så det precis täcker botten och lägg nektarinerna i en cirkel el annat mönster.

11. Häll på resten av smeten och lägg dit resten av nektarinerna i en cirkel och tryck ner dem lite.

12. Ställ in den i ugnen och låt den stå där i ca 35-40 min i nedre delen av ugnen, tills den är fastoch fått lite färg på sig. :)

 

En variation är att lägga hallon på toppen med nektarinerna och trycka ner dem lite, blir världigt smarrigt men fick nog tyvärr ingen bild på den.


Av Lovisa - 17 augusti 2011 18:26


  Jag och en kompis bestämde att var uppe hela natten så vi behövde något att sysselsätta oss med. Då fick det bli lite scones till frukost.

De är väldigt spröda runt om och i mitten lagom fast/degig. :)


Du behöver:

7 dl vetemjöl

½ tsk salt

1 ½ tsk bakpulver

1/4 dl strösocker

125 g kallt smör

1 ägg + ägg till pensling

2 dl mjölk

 

Gör så här:

1. Sätt på ugnen på 250 grader.

2. Blanda mjöl, bapulver, socker och salt i en bunke.

3. Tärna smöret och "hacka" in det i mjölblandningen (låt små smör bitar vara kvar så att sconsens inte blir torra).

4. Vispa ägg och mjölk tillsammans. (räcker med en vanlig visp) Rör ned det i mjölblandningen och blanda till en deg.

5. Platta ut degen till en avlång rektangel på ett mjölat bakbord som ärca 2-3 cm tjock.

6. Skär den i 6 st trekanter och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och pensla på uppvispat ägg.

7. Sätt in plåten i mitten av ugnen i ca 10 min, tills de bli gyllene. :)

 

Servera dem gärna varma med smör, ost eller marmelad. :)

 


 

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards