Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under mars 2013

Av Lovisa - 17 mars 2013 15:02


 


Sista helgen med melodifestivalen och desutom finalen, som hade tänkts att avnjutas tillsammans med denna tårta. Blev inte riktigt så, utan den fick istället ätas dagen efter, men bättre sent än aldrig eller hur? :)


Efter många olika val att välja mellan så blev det denna chokladmaräng tårta med vispad grädde och hallon mellan lagerna. 

Det svåraste var att inte ha sänder bottnarna när man skulle lyfta och ta bort dem från plåten, vilket jag kanske inte lyckades så där jättebra med, men det märks knappt eftersom de fixades ihop med chokladen som skulle bres på.


Hallon och choklad för mig är inte direkt någon höjdare, beror på vad det är för något, i denna tårta tycker jag att det hade passat bättre utan. Även om de andra i familjen kanske inte riktigt håller med om det ;)


Ett gott slut på melloveckorna, är bara att vänta tills stora finalen går av stapeln :)

Av Lovisa - 8 mars 2013 15:56


 


Lite mysko låter det med grillad äppelpaj, men vet inte riktigt vad man ska kalla dem, äppelmacka slår inte lika högt tycker jag och ger inte skapelsen sin rättvisa.

Tipset att göra en variant av äppelpaj i toastmaskinen var det en lärare på skolan som sa till mig, och jag är väldigt glad för tippset, för gott om något blev det och så enkelt att göra också! :)

Det ända man behöver är två skivor fralla som man skär bort kanterna på, bre på smör på båda skivorna och skär tunna skivor av äpple och lägg på så det täcker hela, gör de inte för tjocka för då hinne de inte bli lite mjuka. Sedan är det bara att strö över önskad mängd socker och kanel, lägga ihop mackan och in i toastmaskinen och låta den få en fin färg. Mina blev så att på undersidan så blev den blötare så när jag tog ut den vände jag på den och lät den stå lite innan jag delade på den och strödde över vaniljsocker, sedan är det bara att hugga in, man får en känsla av macdonalds äppelpaj. 

Detta är en sak som bara måste göras om :) Så dessa fickäven bli veckans mello gotta :)

Av Lovisa - 8 mars 2013 15:45


 

Helgen för nästan två veckor sedan hade jag min första "riktiga" beställning kan man säga, till någon utanför familjekretsen. 
Jag tyckte det var ganska nervöst eftersom jag skulle inte själv vara där och avgöra om den blev bra, även fast jag gjort samma fyllningar förut, men det poppade upp ganska många farhågor , var det tillräckligt mycket av det? med mera. Smakerna fanns ju där och jag blev riktigt nöjd med dekorationerna, speciellt flaggan som krävdes lite finurlighet. Ganska lättad blev man när man fick höra att den smakde jättebra och att de tyckte om den, vilket är det viktigaste :)

Botten betod av vanliga vaniljbottnar och emellan var det grädde och jordgubbar på ena lagret och citronmousse på det andra och jag spacklade den med smörkräm och täckte/dekorera den med SP.


Detta gjorde att det inte direkt fanns någon tid till veckans mello bakning, så det fick bli något snabbt, men gott!

Jag gjorde vanliga chokladbollar, men testade att doppa några i smält choklad och sedan rulla dem i kokos. Jag fördrar nog de vanliga, men det var nog också för att choklad bollen var för liten i förhållande till chokladen. hade man gjort en större chokladboll hade det blivit mindre choklad per tugga. 

Av Lovisa - 8 mars 2013 15:29


 


Vissa dagar ska man baka och andra dagar ska man låta bli, de dagar man ska låta bli är då det oftast går fel eller i mitt fall att jag är så klumpig av mig att jag nästan förstör allting. I lördags var det en blandning, jag började med att baka dessa Zucchini brownie som min bror ville ha tills han fyllde år dagen efter, eftersom de inte innehåller något mjöl eller socker :) Men när jag hällt ner smeten i formen och skulle klippa till bakplåtspappret, ville formen inte stanna på bordet och började sin färd mot golvet, turen med detta var väl att jag hann fånga den och att smeten gillade pappret, eftersom pappret halft gled ur formen men kakan satt kvar på den, så det var egentligen bara att fortsätta men som sagt vissa dagar ska man nog lägga ned bakredskapen. ;)


I alla fall, jag hade sett dessa brownie på en blogg och berättade om dem för min bror när han absolut sa att han inte skulle ha några som helst sötsaker när han fyllde år, men eftersom dessa var nästan helt sockerfria och hade inget mjöl så fick jag baka dem. Något jag inte ångrar, de var både saftiga och luftiga och underbart goda på samma gång.  Receptet hittade jag på bakbloggen Heavently cupcake, hon har testat många nyttiga recept som jag blir sugen på att testa, efter detta toppen resultat :)


Brownie
100 g mörk choklad

1 burk jordnöttsmör, 350 g
(ekologisk)

4 dl grovt riven zucchini

2/3 dl agavesirap (går även att ta honung)

1 ägg

1/3 tsk vaniljpulver

1 tsk bikarbonat

1 tsk kanel


Gör så här:
1. Smält chokladen över ett vattenbad. Vispa jordnötssmöret mjuk med en elvisp.
2. Tillsätt sedan zucchinin och chokladen och vispa till en jämn smet. 
3. Vispa försikgt ner sirapen och och ägget, vänd sedan ner resterande. 
4. Klä en form, 20x20 cm, med bakplåtspapper och fördela smeten i den. Sätt in i ugnen på 175 grader i cirka 30-35 min, den ska ha stelnat i formen. Låt den svalna och skär sedan i bitar. 

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards