Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg under juni 2013

Av Lovisa - 4 juni 2013 15:58


 


Efter att ha sett chokladtårta efter chokladtårta bestämde jag mig för att baka en egen amerikans hög chokladtårta. Med fyra bottnar blev den inte bara lite hög utan mycket hög. Receptet på kakan var inte det jag var van vid men resultatet blev väldigt lyckat och även om den var safftig och god samma dag så blev den barar bättre ju längre det stod i kylen, så dagen efter var den ännu godare.


Mellan bottnarna ville jag ha en italiensk kolasmörkräm, även om jag tror att man skulle koka den kondenserade mjölken så blev det ändå ett bra resultat. Smörkrämen hade jag bara på det mittersta lagret eftersom det skulle räcka till att spackla och spritsa rosor med och till de andra lagrena stekte jag äpplen i smör med kanel och socker. Vilket blev en god kombination.    


Amerikanska choklad bottnar

(4st)
180 g vetemjöl
300 g strösocker
90 g kakao
1½ tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
drygt ½ dl rapsolja
2 tsk vaniljsocker
2 dl filmjölk
2 dl kaffevatten (½ dl kaffe, 1½ dl vatten)
2 ägg, lätt vispade

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 1800.
2. Blanda de torra ingredienserna väl.
3. Tillsätt de resterande ingredienserna och vispa i cirka 2 min.
4. Ta fyra st lika stora formar, 20-24 cm i omkrets (aluminium går bra). Smält lite smör och pensla formarna, häll sedan lika mycket smeten i alla fyra.  
5. Sätt in dem i ugnen i ca 25-30 min.

 

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards