Lovisas bakverk & stuff

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2011

Kärleksmums utan ägg

Av Lovisa - 22 oktober 2011 10:25


  Dessa är supergoda, luftig och hyfsat höga även fast de inte innehåller ägg. Resultatet blev mkt bättre än vad jag hade förväntat mig. :)

Anlednigen till att jag bakade utan ägg var för att jag bakade till klassen och vi har en som inte tål ägg, så det blev lite klurigt, men det gick ju bra :)

Tänkte lägga upp receptet så fler kan njuta av det ;)


Du behöver:

200 g smält smör

6 dl vetemjöl

3½ dl strösocker

4 tsk vaniljsocker

4½ msk kakao

4½ tsk bakpulver

4 dl vatten

FROSTING:

60 g smör

3 dl florsocker

5 msk kakao

3½ msk vatten

(om du vill kan du också ta någom msk kallt kaffe)

+ kokosflingor

 

Gör så här:

1. Sätt på ugnen på 225 grader.

2. Börja med att smaälta smöret.

3. Blanda alla de torra ingredienserna och blanda sedan i smöret och vattnet och blanda tills det är klumpfritt.

4. Ta en långpanna, antingen smörjer man den eller så kan man ta två bakplåtspappersark och forma och klippa till dem och sedan pensla på med smält smör.

5. Häll i smeten och fördela den jämt och sätt in i ugnen i mitten ca 15 min.

Frostingen:

6. Smält smöret i en kastrull och ta bort den från värmen. Blanda sedan i de andra ingredienserna och låt svalna en stund.

7. När kakan har svalat lite brer du på frostingen i ett jämtlager och ställer det i kylen i ca en timme så frostingen hunnit stelna ordenligt. Sedan kan du skära bitar av den efter önskemål.:)  

 

 
 
Ingen bild

Äggallergiker

19 mars 2012 00:31

Testade ditt recept, underbart goda! Tack för att du la upp det, dom här ska jag göra i fortsättningen :)

Lovisa

31 mars 2012 11:36

va kul att du tyckte det :)

 
Ingen bild

Lena

23 mars 2013 11:48

Har en son som är allergisk mot mjölk, ägg och nötter. Vi tänker prova att baka din kaka idag. Det ska bli spännande! Jag byter bara ut smöret till mjölkfritt margarin. Tack för att du delade med dig receptet! Med vänlig hälsning Lena

 
Ingen bild

Sara

31 augusti 2013 17:46

Suuuuper Goa :) tack!

 
Ingen bild

Johnny

27 november 2013 03:06

Bra där!

 
Ingen bild

Elin

9 april 2014 16:12

Skitgoda! Bakar jämt efter det här receptet nu:)

Lovisa

12 april 2014 11:29

Va kul att du tycker det! :)

 
Ingen bild

Berit

15 april 2014 19:27

Jättegoda och populärast på kakkalaset

 
Baraa

Baraa

20 februari 2015 18:53

Jätte goda

http://Mamma mu

 
Ingen bild

Nadia

25 april 2015 19:15

Dem ska vara inne i ugnen mycket längre än 15 minuter. Men goda!

 
Ingen bild

Johanna

27 augusti 2016 11:02

Supergoda! Gick som smör i solsken på sonens kalas. Kärleksmumsen tog slut långt innan tårtan! Tack för ett jättebra recept! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lovisa - 23 april 2017 11:09

    För ett bra tag sedan bakade jag schwarzwaldstårta för första gången. Tårtor med grädde är nog de godaste, men det har nog att göra med att jag är en sucker för grädde. Så lägger man till lite rostade nötter, choklad och maräng på det, kan d...

Av Lovisa - 7 april 2017 15:30

  För ett tag sedan fyllde en kompis år och tills dess bakade jag denna cheesecake till henne som födelsedagspresent. Den blev väldigt god, men vägen dit var väldigt ovis. Det började med att när den var färdiggräddat hade jag hela botten av uge...

Av Lovisa - 3 april 2017 15:15

  Kanske det första inlägget som kan räknas som hyfsat nyttigt? Även fast godsaker är gott är det inte fasligt nyttigt. Jag och min kompis försöker hålla oss borta från socker på veckorna och då började vi köpa bars. De är inte speciellt billiga...

Av Lovisa - 30 mars 2017 15:00

Har börjat experimentera lite med småkakor och denna gång blev det snittar. De blev nästan lite mer som bakverk än småkakor och goda blev de! Det enda som behöver justeras är att spritsa lite mindre maräng på varje kaka, men annars så måste jag ge de...

Av Lovisa - 27 mars 2017 14:43

Det är så skönt nu när våren börjar komma och baklusten har börjat kommit tillbaka. Det kanske är mer att jag har tid att baka och känt att jag verkligen saknat det. Något som alltid varit en utmaning för mig är vetebullar, att få glutentrådarna att ...

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards