Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg den 21 juli 2010

Av Lovisa - 21 juli 2010 12:43

 

Dekorerade tårtor till fest 


När jag gick ut 9:an för några veckor sedan så fick jag denna bok som present. Den är helt underbar om man gillar att baka och pyssla. :) 

Av Lovisa - 21 juli 2010 10:26

     


När min brorsa hade sin sista dag på sin praktikplats för terminen, så bad han mig baka cupcakes. ;)

Nu tänkte jag dela med mig receptet med er :)


  

1 ägg

1 dl socker

4 dl mjöl

2 dl mjölk

2½ tsk bakpulver

5 msk matolja (raps eller majs)

1½ krm salt

(om du vill kan du ta lite yoghurt i ca ½- 1 dl) ;)


Till frostingen:

1 box florsocker

1 dl creamcheese

90 g rumstempurerat smör  (nästan 1 dl)

Ett tips: ta gärna mindre creame cheese och smör i stället för att ta för mycket, annars riskerar den att bli rinnande.

 

 

Sätt på ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt mjölk och olja (och yogurten ifall du vill). Blanda sedan mjöl, salt och bakpulver i en bunke som du häller ned sedan. klicka ut dem i stadiga muffins formar (tyvärr var mina för klena...men det är sånt som häner) och sätt dem i mitten av ugnen i ca 15-20 min. Känn med en sticka för att se om de är klara, helst ska de vara lite kladdiga i mitten. ;)

Efter du tagit ut dem kan du börja med frostingen.

Blanda allt i en bunke och vispa med en elvisp i ca 20 min, för ju längre man vispar ju fastare blir den. :)

Sedan brer du bara på den på muffinsarna.:)


Smaklig måltid ;P

   

 

 

 

 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2010 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards