Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg den 3 april 2017

Av Lovisa - 3 april 2017 15:15


Kanske det första inlägget som kan räknas som hyfsat nyttigt? Även fast godsaker är gott är det inte fasligt nyttigt. Jag och min kompis försöker hålla oss borta från socker på veckorna och då började vi köpa bars. De är inte speciellt billiga och därav uppkom iden om att göra egna, hur svårt kunde det vara? Inte alls måste jag säga! Är bland det lättaste man kan "baka", det går fort och krävs inte mycket av en. Visst innehåller de en hel del kalorier men de är mer näringsrika än sötsaker och smakar lite sött på köpet, utmärkt att byta ut till om man vill hålla sig borta från vitt socker. Sötning i dessa kommer från dadlar vilket ändå är bättre än vanligt socker. Så gillar man choklad och sötsaker är dessa helt klart värt att prova!


För mig är det en stor utmaning att få i mig tillräckligt med protein och därav behöver jag lite mer proteinrika mellanmål. Man kommer långt på keso, kvarg och proteinbröd, men man tröttnar i längden och ibland vill man även ha något sött, därför har jag extra protein i mina bars.


 


Efter att kollat runt lite på recpet kom jag på ett eget som jag testade och som blev superbra! De väger ca 50 g var och innehåller 11,5 g protein och 17 g kolhydrater.


Proteinbars

16 st


350 g dadlar

190 g cashewnötter

150 g risprotein

60 g pumpakärnor

45 g kakao

knappt ½ dl vatten

salt efter tycke 


Gör så här:

1. Hacka dadlarna i mindre bitar och lägg  dem i matberedaren. Tillsätt allt utom vatten. Mixa i matberedaren ett tag tills att är fint fördelat. 

2. Då "degen" innehåller mindre dadlar än andra bars behövs det tillsättas vatten för att få ihop den. Börja med halva mängden först, hur mycket vatten som krävs beror bland annat hur kletiga dadlarna är. När den gått ihop är den klar, den ska inte vara för kladdig heller. 

3. Platta ut den på bakplåtspapper, ca 1½ cm tjock. Sätt in den i kylen och låt den stå till sig 1 timme. Skär den i 16 lika stora bitar. Plasta in varje i gladpack. Jag försvarar dem i frysen och tar fram efter behov.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017
>>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards