Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg den 7 april 2017

Av Lovisa - 7 april 2017 15:30


För ett tag sedan fyllde en kompis år och tills dess bakade jag denna cheesecake till henne som födelsedagspresent. Den blev väldigt god, men vägen dit var väldigt ovis. Det började med att när den var färdiggräddat hade jag hela botten av ugen fylls med ett ganska tjockt lager med fett. Därav var jag väldigt skeptisk till att det fanns en droppe fett kvar i kakan. Det konstiga var att botten gräddades innan utan några problem, tror det var fyllningen som trillskades. Hur som helst så blev den god ändå! Dock så vet jag inte om jag ätit en gräddad cheesecake förut, men jag tror den blev torrare än vad den ska vara men då räddade kolasåsen och de i hackade snickersbitarna upp det. Så tummen upp på denna cheesecake! Vet inte om en cheesecake kan bi så mycket bättre? Ja den kanske hade blivit gudomlig med allt fett kvar, men lite mindre fett ibland dör man inte av!


   

För mig som älskar karamell och choklad så är den verkligen en fullpottare och helt klart värd att pröva! 


Snickers caramel cheesecake

Botten

24 st oreos

70 g smör

1½ krm salt

Fyllning

600 g creme cheese

2 dl creme fraiche

2 dl socker

2 st ägg

5 st a 50 g snickers

Kolasås

1 1/4 dl socker

50 g smör, skivade i stavar

1 dl grädde

1 krm salt

Topping

2 st a 50 g snickers

knappt ½ dl saltade jordnötter


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Botten: Smält smöret. Mixa kakorna i matberedaren och tillsätt salt samt smöret, kör tills det gått ihop.

3. Platta ut smulorna i en form som är mellan 22-24cm i diametern. Platta ut degen en bit upp på kanten med. (ca halva vägen upp tror jag att jag gjorde). Sätt in i ugnen i 10 min.

4. Fyllning: Gör fyllningen medans den är i ugnen. Vispa ihop creme cheese med socker och tillsätt sedan creme fraiche. Tillsätt ett ägg i taget och vispa in dem. 

5. Hacka snickers i små bitar och vänd ner det i smeten tillsammans med några nypor salt.

6. När botten är klar, ta ut den och fyll på med fyllningen i formen. Grädda i mitten i ugnen 1 h och stäng sedan av ugnen och låt den stå kvar i 2 h. 

7. Kolasås: Smält sockret i en kastrull, tillsätt sedan smöret och rör tills det blandats ihop. Tillsätt sedan sakta grädden, lite i taget och vispa ihop. Ta bort från plattan och rör ner saltet. 

8. Häll upp kolasåsen i en burk och låt den svalna och tjocka till sig en aning. 

9. Häll på kolasåsen på cheesecaken, hacka jordnötterna och strö över dem. Hacka även små bitar av snickers och dekorera kakan med dem. 



Nu är den klar avv avnjutas! Så luta dig tillbaka, ta en stor bit och njut, bättre än så här blir det inte!


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017
>>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards