Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg den 22 december 2011

Av Lovisa - 22 december 2011 13:57


 

En av de roligaste julkapparna att göra och kanske få är hemagjort, särskilt godis :)

Dessa nöt marshmallows är ljuvliga och väldigt söta och har den konsistens som marshmallows har :)

Och perfekta att ge bort i julklapp, för vem vill inte ha en ätbar julklapp? ;)

Det är också roligt att slå in dem för det finns många varianter

ex:

  

    


Så får jag ta och hälsa er alla en riktigt God jul :)

Av Lovisa - 22 december 2011 11:41


 

De underbara Macaronsen ;) blev så sugen på att göra några till julen och vad passar inte bättre än med julsmak? :)

På skolan fick vi ett ganska tjockt häfte med massor av go´saker till julen, men jag fasnade för dessa julmacarons :) Fyllningen emellan är vaniljsmörkräm med en liten tuch av kardemumma. Egentligen skulle det ha varit chokladtryffel emellan, men jag gillar inte det, men det blir nog väldigt gott med det för de som gillar det :)

Chokladspritsningen blev som den blev. Prövade en ny grej, smält choklad på påse som man spritsar med. En väldigt behändig grej, men spritsningen stördes av hörnen, så det funkar bättre med en vanlig sprits ;)


Bu behöver :

                      Bottnarna                       

110 g malen mandel

170 g florsocker (ca 3dl)

90 g äggvita (ca 3 st)

2 msk strösocker

1 3/4 tsk kardemumma

 

Fyllningen:

100 g rumstemp smör

1 ½ florsocker

3 tsk vaniljsocker

(ta i mer om du vill ha mer vaniljsmak)

1 äggula

1 krm kardemumma

 

Garnering:

50 g mörk el ljus blockchoklad

 

Gör så här:

Gå in på denna länk och gör som det står, byt bara ut mot de indredienser som står här. ;)

Garneringen gör du på detta vis; Smält chokladen över ett vattenbad och låt den svalna något, inte mkt. Sedan fyller du det i en spritspåse och spritsar över dem :) Macaronsen kan förvaras i kylen upp till en vecka. :)

 

Vill du ha chokladtryffel ist så får du receptet här:

150 g mjölkchoklad

3/4 dl vispgrädde

1 tsk honung

½ tsk malen kanel

1 msk rumstemp smör

 

Gör så här:

1. hacka chokladen fint och koka upp grädden med honung och kanel.

2 Dra kastrullen från plattan och tillsätt snabbt chokladen och rör om tills den smält. Tillsätt sedan smöret och rör tills det också smält.

3. Låt sedan tryffeln svalna och tjocka i rumstemp i ca 3 tim eller lå den stå i kylen en stund.

 

 

 

 

 

Av Lovisa - 22 december 2011 11:19


   

Ischoklad för mig är också ett måste på julen, riktig julkänsla för mig :)

Ischokladen är väldigt enkel att göra vilket gör det extra god :P

Passar bra nu när julen närmar sig med stormsteg, så jag hoppas jag hinner lägga ut alla go´saker jag gjort innan jul ;)

 

Du behöver:

350 g blockchoklad (tkr det blir bäst med marabou)

250 g kokosfett (dela i 6 bitar)

 

Gör så här:

1. Börja med att smälta chokladen över ett vatten bad.

( var försiktig så det inte kommer något vatten i chokladen)

2. När chokladen smält så lägg ner kokosfettet och rör då och då tills det också har smält

och lägg ut formar på en plåt, blir ca 90 st . 

3. Häll upp ishokladen i formarna,(jag brukar använda en "burk/glas" men en liten pip på)

4. Ställ de kalt så de svalnar, går bra att ställa ut dem en stund, paktera det i en burk med smörpapper emellan.

 


Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards