Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg den 11 december 2011

Av Lovisa - 11 december 2011 18:56


 

Finns det något hedligare julgodis än knäck? Det tkr inte jag :P

Knäck är en av de saker som är ett måste till jul tycker jag. ;)


Du behöver:

2 msk smör

2 dl vispgrädde

 2 dl sirap

2 dl strösocker

om man vill kan man ha 3/4 dl hackad mandel i

 

Gör så här:

1. Blanda allt i en kastrull och låt det det koka utan lock i ca 30 min

( kan behövas mer eller mindre). Det är klart då det klarar kulprovet.

2. Om du vill ha mandel så tillsätt den nu.

3. Ta en plåt med bakplåtspapper och ställ knäckformar på den, behövs ca 60-70 st

beroende på om man har madel i eller inte. Fyll smeten i formarna med 2 skedar

medans man gör det så låt kastrullen stå på plattan på ettan och rör om då och då 

och då stelnar det inte.


Förvara knäcken i en burk med bakplåtspapper emellan lagrerna. 

Av Lovisa - 11 december 2011 18:12


 

Alla måste testa dessa ubergoda lussebullarna. Jag hade aldrig tänkt iden att göra kallrörada lussebullar, men mamma skulle göra "vanliga" kallrörda bullar med saffran och russin. Då tänkte jag att det skulle vara kul att göra  lussebullar av den smeten och de blev underbart goda! :)
Det som skiljer mot vanliga är att fibrerna är typ kortare och blir inte lika sega så konsistensen blir lite annorlunda. Gillar man kallrörda bullar, så kommer man älska dessa :) De godaste jag ätit ;)

Därför tänkte jag dela med mig av det goda receptet :)


Du behöver:

½ gram saffran (1 påse)

2 dl mjölk

Ca 7 dl mjöl

150 gram smör rumstemp

50 gram jäst

1½ dl socker

1 krm salt

3/4 dl kesella


Gör så här:

1. Dagen innan eller flera timmar innan du ska baka: Värm upp mjölken och saffran

och låt det sedan svalna tills det är kallt. Denna process gör så att bullarna blir lite gulare

och saffran smaken kommer fram mer.

2. Mät upp mjölet i en bunke och "finfördela" smöret i det tills det är bara är små smörbitar kvar.

3. Smula jästen i en annan bunke och blanda med sockret och saltet och rör tills jästen löst sig

och blanda i vätskan och sedan kesella.

4. Häll i vätskan i mjölblandningen och rör om tills allt är blandat. Om den är kladdig så ta lite mer mjöl.

5. Den ska inte jäsa nu, så ta upp degen på ett mjölat bord och börja med att dela dem i ca 20 delar,

beroende på hur stora man vill ha dem. Och baka ut vanliga lussebullar.

6. Låt dem jäsa på plåt i 1½ timme under bakduk och om du ska ha russin så sätt dit dem nu.

7. Sätt på ugnen på 225 grader.

8. Pensla dem med ett uppvispat ägg och sätt in dem i ugnen, lite över mitten ungefär 2 upp och i ca 7-10 min.

  9. Låt dem svalna på ett galler.

 

Jag tyckte det var bäst när de förtfarande var lite varma och ljummen, de är helt ok om de ligger framme tills nästa dag, men jag skulle nog rekomendera att frysa in dem och värma upp dem :)

    

 


Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards