Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg den 4 december 2011

Av Lovisa - 4 december 2011 16:01

Usch nu var det aldelse för länge sedan jag la upp något på bloggen, skolan är väldiigt krävande men vad gör man ;)

Så jag tyckte det var dags att göra något kreativt och nu framöver när julen närmar sig kommer det att bli mkt mer här, massa go'saker. ;) 


  

Det jag valde att göra var mini pizzor som vi ska ha på julbordet, kanske liten udda grej men några i familjen avskyr julmat. Har svårt att fatta det :P. Men mini pizzor är alltid goda och man hinner inte heller bli less på dem för de tar slut ganska fort ;)

Som alla pizzor kan man ju ha vilka pålägg som helst, men jag körde lite "neutral" stil om man kan säga så. På dessa fick det bli skivad kalkon, ost, paprika och lite fetaost, blev lättast så eftersom de flesta av oss inte gillar svamp, oliver. De sakerna går också jättebra på dessa pizzor, något som mormor alltid lägger på när hon gör dessa och det är från henne jag fått detta goda recept. :)


Till degen:

25 g jäst

1 ½ ljummet vatten (37 grader)

1 msk olja

1 krm salt

ca 4 dl vetemjöl

 

Till tomatsåsen:

ca 250 g krossade tomater

1 ½ msk ketchup

1 ½ krm salt

½ krm svartpeppar

½ tsk organo

 

Fyllningen:

Ost och sedan är det bara att lägga på det man känner för

ex skinka, kyckling, tonfisk, oliver, paprika, svamp, annanas, tomat m.m :)

 

Gör så här:

1. Värm vattnet till 37 grader i en kastrull och smula jästen i en bunke och häll i vettnet

och rör om till jästen löst sig.

2.  Blanda i olja och salt och sedan mjölet, börja med 3 dl mjöl

och sedan lite i taget för att se hur mkt som krävs, är klar

 och arbeta den till en smidig degsom släpper från kanterna.

3. Låt den jäsa i 45 min under en handuk.

4. Medans den jäser gör du tomatsåsen.

5. Ta en katrull och tillsätt krossade tomater och ketchupen och när den blivit lite varm,

tillsätt kryddorna rör om då och då.

6. När den börjar koka, sätt ner på låg värme och låt den koka i ca 6-7 min och smaka av

och se om det behövs nå mer kryddor och dra sedan av den från plattan.

7. Nu fixar du i ordning grejorna du vill ha på pizzan.

8. ta upp degen på ett mjölat bord och knåda den lätt, dela sedan in den i 20-30 bitar

beroende på hur stora du vill ha dem (jag gjorde 20 st).

9. kavla dem tunna och runda och lägg dem på plåten med bakplåtspapper,

när du fyllt plåten smetar du på tomatsås på dem och pålägg. S

edan låter du dem jäsa under handuk i yttligare 15 min.

10. Medans första plåten jäser kan du sätta på ugnen på 225 grader.

Sedan sätter du in dem i ca 10 min näst längst ned i ugnen.

11. Sedan fortsätter du med resten av degen.

12. Du kan låta dem svalna på galler och du inte ska ha dem direkt, för det går utmärkt att frysa dem. :) 



     

Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards