Lovisas bakverk & stuff

Alla inlägg den 16 juli 2011

Av Lovisa - 16 juli 2011 20:27


 

Det var ett tag sedan det var studenten, men jag hade helt glömt bort att lägga ut denna gulliga lilla ugglan :) Kunde inte lägga ut den före den eftersom jag var rädd att min bror skulle råka se den ;)


Den är inte allt för svår att göra, men man lär ha virkat lite innan man ger sig på den :) Mönstret finns på denna länk, här.

Av Lovisa - 16 juli 2011 18:27


Nu när sommaren är här och rabarben är mogen så måste man bara tillfället i akt och baka med denna fantastiska växt. :)

Även fast man måste sockra väldigt mkt, men det är det värt tkr jag ;) 


Denna paj skulle vara som en rabarber och cookie paj, men det smakade inte riktigt så, men om man inte förväntar sig det så är den väldigt god :) och den blev väldigt uppskattad ;)


Receptet:

500g Rabarber

70 g Pekannötter

100g Rumstempurerat smör

2 dl Vetemjöl

1 tsk Bakpulver

1 dl + 3/4 dl Muscovado råsocker (går även bra med vanligt strösocker)

1 krm Salt

1 msk majsstärkelse (maizena)

 

Gör så här:

1. Sätt på ugnen på 200 grader.

2. Hacka pekannötterna grovt och lägg smör, mjöl, bakpulver, 1 dl råsocker, pekannötterna och salt i en bunke och blanda i hop det, blanda tills degen är sammansatt och smidig.

3. Ansa och skär rabarbern i ca 2 cm skivor. Fördela den i pajformen (ca 24 cm i diameter) och strö över resten av råsockret och maizena (man kan använda en sil så det inte blir klumpar) och blanda runt det.

4. Fördela ut degen över rabarben och sätt in den i mitten av ugnen i ca 25 min.

5. ta ut den och låt den svalna något och pudra lite florsocker över. Vispa gärna vaniljvisp el grädde att ha brevid. :)

 

Jag tyckte det lätt gott med pekannötter och eftersom min bror inte tål nötter så fick han en en enportions paj;) och det blev samma recept som det ovan bara att jag bytte bort nötterna mot 1 dl havregryn :)

 

 

 


Presentation


Bloggar om sånt jag bakar och "skapar". Går sista året på civilekonomprogrammet på LTU, ett kapitel som snart även det är avslutat. Men lusten för att baka och skapa består, så här får ni följa mina skapelser och förhoppningsvis med fler uppdateringa

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards